Close
Gurka - Västerås största export

Loopia och konsten att förlora en kund sedan 15 år

På första dagen av industrisemestern i år fick jag ett mejl från mitt webbhotell sedan cirka femton år tillbaka. Loopia förklarade att antingen raderade jag ett okänt antal av de filer jag laddat upp eller så tog de sig rätten att själva börja göra det åt mig fyra dagar senare. Här följer en bloggpost om hur man gör sig av med en trogen kund…

Webbhotell tar aldrig ledigt?

Visst är det härligt att få ett tidsbegränsat hot så där första dagen på industrisemestern. Som kund till Loopia gör man bäst i att alltid vara anträffbar, uppkopplad och redo som någon jäkla scout. Tur att man alltid är beredd att rensa bland sina filer – året runt. Fyra dagar bör väl vara mer än nog att både hinna se mejlet och hinna åtgärda problemet. Eller hur?! Det visade sig inte räcka med fyra dagar trots att jag såg mejlet strax efter att det skickats, men Loopia kanske inte undersökt närmare hur mycket tid som är rimligt utan höftade till med en siffra medan de satt och åt sin lunchmacka med den obligatoriska gurkan på.

Gurka? WTF?!

Jag är uppvuxen Örebro och vi gnabbas alltid med de från Västerås – där Loopia ligger – om deras ohälsosamma fixering till gurkor. Mitt första besök i Västerås var som 100-meterslöpare på en friidrottstävling på 90-talet. Gissa vad tävlingen hette? GURKSPELEN! I rest my case! Men men, åter till Loopia.

Med tanke på den tidsbrist man har som småbarnsförälder (och under världsmästerskapen i fotboll då Sverige fortfarande var med) la jag istället min tid på att göra mig av med Loopia snarare än att leta efter och manuellt räkna filer. Det tog mig sex nätter, så tack för de generösa fyra dagarna. Allt som allt med att föra över domäner så gick det på 10 dygn/nätter. Hade nog hellre lagt min semester på annat, men då jag inte ville förnya mitt webbhotell hos Loopia efter denna episod fick jag prioritera bort allt annat.

”Vi jobbar _alla_ med sälj!”

Vd:n för ett företag jag tidigare jobbat på var ofta tydlig med vad all form av serviceverksamhet handlar om, även när det gällde oss som webbkonsulter. Alla jobbar med säljande verksamhet, det är allas ansvar att behålla befintliga kunder och att på ett ansvarsfullt sätt rekrytera nya kunder.

“Det här kommer att sänka våra kostnader för våra webbadresser med flera tusen kronor per år, och göra det lättare att skaffa flera, säger Marcus Österberg, webbansvarig på område Medicinsk diagnostik och teknik på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, som nu kan använda sina 13 webbplatser och fler därtill utan att betala Loopia för mer än en“
Loopias pressmeddelande aug 2004

Även jag har indirekt bistått Loopia med deras sälj. 2004 var de inte så stora och undrade om jag höll med om att de var bra nu när de funnits i fem år. Japp, jag tyckte de var bra och de ville förstås vara noga med att berätta att jag som tyckte detta jobbade på det välkända stället Sahlgrenska Universitetssjukhuset, inte deras lokala landsting 🙂

Loopias hotfulla utskick såg ut som nätfiske

Men nu spolar vi fram till juli 2018. Jag fick ett mejl som på alla sätt såg ut att vara nätfiske. Att någon bedragare försökte lura mig till något. Att som kund hos Loopia få mejl som fejkade mejl från Loopia är något jag vant mig vid under åren. Det är väl priset man betalar för att inte skydda sina kontaktuppgifter när man äger domännamn.

Varför såg det här meddelandet ut som nätfiske? Först och främst, det kom två mejl. Att jag bara har ett konto hos Loopia borde väl åtminstone Loopia känna till, eller hur? Sen det sedvanliga tramset om att man överskridit något och ”agera nu, annars”. Sådana mejl får man ständigt om att man skulle ha övertrasserat utrymmet för sitt mejlutrymme och det finns ingen anledning att lita på sådant. Det enda som stämde var adressen så som den angavs i mejlet. Men inte heller det är någon garanti då man genom att skicka ett mejl i HTML-format kan ange en adress men att den länkar till en helt annan adress. När jag väl klickat mig fram på länken kunde jag som jobbat med webben i 20 år se att det verkligen var på Loopias webbplats jag landat på.

Max 100 000 filer per webbhotellskonto…

Ok, så tydligen övertrasserade jag någon gräns om maximalt antal filer. Med tanke på att jag varit kund länge och senast hösten 2017 funderat på att hjälpa ännu en vän att köpa webbhotell hos Loopia blev jag fundersam.

När kom detta krav om att hålla sig under 100k filer? Och inte minst, när skulle de ha berättat det för mig som kund? Jag frågade Loopias kundtjänst via Twitter och fick till svar:

“Enligt uppgift så lades detta till i den tekniska specifikationen just under hösten, i Oktober.”

Ok, det var inte där vad jag minns när jag kollade under hösten 2017. Så jag ställde dem, och mig själv frågan, “Hur och när blev jag som kund underrättad om detta?”

“Detta förmedlas enbart i uppdaterade tekniska specifikationer, något som sker vid behov.”

Med andra ord hade man på Loopia inte berättat det för mig, men nu när jag lyckats trampa över denna för mig okända gräns fick jag fyra dagar på mig att åtgärda det. Generöst värre!

Som den surgubbe jag är kontrade jag med ett motsvarande orimliga ultimatum:

“Misstänkte det. Gör det hela ännu mer maffialiknande att ni först nu berättar det för mig och ger mig hela FYRA dagar på mig att se ert mejl och sedan hinna åtgärda det hela. Räkna med att jag flyttar eller så tiodubblar ni min kvot för antalet filer (inom fyra dagar).”

Nu växlade Loopia över till att kommunicera via personliga meddelanden (PM) på Twitter. Man vill kanske inte vara helt öppen med sina dumheter?

“hej Marcus, vi kan ej utöka antalet tillåtna filer i ditt konto men däremot kan du givetvis få mer tid på dig att gå igenom alla filer. Om du svarar på utskicket du fick kan du få en mer detaljerad spec om hur många filer du har i kontot, om du vill kan teknikerna också troligen se vilka kataloger det kan vara som innehåller många filer. Ofta är det cache-kataloger eller temp-kataloger som under många år fyllts med onödiga filer. Du kan ta tag i detta efter don semester om du så önskar. Utskicket du fick var i ärlighetens namn inte det bästa och teknikern tänkte nog ej på den korta tidsfristen och semestertider. Ber om ursäkt för detta.“

Fint att någon till sist ber om ursäkt. Men de står på sig om att jag antingen får gå igenom mina filer och leva upp till den där gränsen de aldrig berättat för mig om (dock med ett erbjudande om mer tid), men jag kan också uppgradera. Dock har de fortfarande inte berättat hur många filer det handlar om så jag vet inte om det går att kasta mer pengar på Loopia och få problemet löst.

“nämn gärna att du fått talat med mig (förnamn initial) och vill ha en spec på filer/kataloger plus 1-2 månaders tidsfrist godkänd av mig. Finns bättre saker att göra i Juli än att rensa filer. Om det tex är hela kataloger du vill ta bort kan teknikerna göra det åt dig. Trevlig kväll //förnamn

Ok, bra tips. Jag kan tydligen få lite hjälp på traven i det här problemet som Loopia på egen hand har uppfunnit. Jag skickar ett svar på mejlet jag fått av abuse@loopia.se och ber om mer tid i enlighet med meddelandet på Twitter, samt en specifikation över antalet filer så jag vet var tusan jag börjar rensa. De på abuse@loopia.se väljer att enbart svara på en fråga – att jag har 130k filer och till vilka domännamn dessa filer tillhör. Inte direkt hjälpsamt då varje webbplats har mängder med undermappar. Så jag frågade om tidsgränsen verkligen var fast:

“Hur blir det med mer tid, eller har jag verkligen till på fredag på mig?”

Det tog dem två dagar (av de fyra de hotade med, notera att jag agerade samma jävla dag som de hörde av sig) att ge mig uppskov.

“Hej,
Du kan få mer tid i detta fall, t.o.m 2018-09-01.
Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar.”

Ja, det var ju generöst. Att det fanns hjälp att få för att ens veta vad som är värt att rensa vore nog smart att berätta i första mejlet Loopia. Även jag som jobbat med webben i 20 år ser inte fram emot att leta igenom 15-20 st webbplatser i jakt på filer jag kan kasta. Varje webbplats innehåller massor med undermappar!

Må djävulen ta Loopia!

Härmed flyttar jag till One.com (en kortvarig historia)

Eftersom Loopia väntade två av de fyra dagarna med att svara på frågan om jag fick mer tid på mig så såg jag mig om. I höstas fixade jag ett webbhotell åt en vän på One.com så jag kollade upp dem lite till och skaffade mig ett konto och började flytta över mina grejer

Jag valde deras paket Professionell Plus, det var nedsatt till halva priset just nu. Men relationen till One.com sket sig ganska direkt. Jag ringde deras säljstöd och dubbelkollade om det verkligen var bara första domännamnet som de ville ha betalt för i transfer-avgift. Javisst, svarade deras danska support som tagit över när den svenska säljavdelningen tydligen var ute på lunch.

Så jag slog till och köpte webbhotell på One.com, men redan vid andra domänen jag försökte föra över från Loopia märktes det att det den danska säljaren på One sagt inte stämde (trots att jag dubbelkollade både på svenska och engelska). De ville ha betalt för allt som inte var .SE-domäner för överföring från Loopia. Så jag sa upp kontot. Folk som inte förstår en är inte värt att ge pengar, eller hur.

…och nu landar jag hos Oderland

Oderland har jag bara hört en massa gott om. Kanske för att de är i Göteborg och jag råkar bo i Göteborg.

En nackdel med Oderland kan också vara deras fördel. Kontot administrerar man med ett verktyg vid namn cPanel, vilket glädjer de som har använt det på annan plats men för mig som varit hos Loopia i 15 år ser det lika illa designat ut som mycket annat inom öppen källkod. Jag kommer garanterat vänja mig, men som vanligt finns potential till en mer logisk användarupplevelse.

Nu kostar Oderland lite drygt det dubbla jämfört med Loopia, men det får det vara värt. Normalt sett märker man inte av prestandaskillnader, men den upplevda förbättringen sedan Loopia är att mina webbplatser laddar minst dubbelt så snabbt, trots att jag inaktiverat alla prestandaplugin till WordPress. Sen är det en grymt trevlig bonus att Oderland stödjer webbplatser byggda med Python, som via ramverken Django och Flask. Håller just nu på och bygger på webperf.se, en sajt som jämför webbplatsers prestanda, på Flask.

Först ut är offentlig sektor. Förra året släppte jag en rapport, Prestandakollen 17, för offentlig sektor. Under 2018 kanske den rapporten körs i ännu större skala och öppet på nätet.

Nu är jag ju pappaledig och har semester, men när jag kommer tillbaka till jobbet i höst så blir det till att flytta 2-3 av de webbhotellskonton jag har på jobbet hos Loopia till ett vettigare webbhotell. Just nu ser det ut att vara Oderland, trots att de kostar mer. Kostnaden kan vara obetydlig i jämförelse med den SEO-fördel man får av bättre prestanda och därmed fler besökare.

Praktiskt när man byter webbhotell

  • Epostflytt – så kan du ta med dig alla gamla mejl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.