Close

Målgruppsanpassning på webben är svårt

Uppgradera till Vista från Windows 7Ja, målgruppsanpassning på webben är ganska svårt, eller åtminstone krävs det en del extra arbete och stöd i publiceringsverktyget.

Microsoft har nyligen släppt sitt senaste operativsystem Windows 7. I detta ingår det så klart ett stort arbete med webbinformationen så den nya produkten syns på rätt sätt och att deras kunder får rätt information.

En blunder kan du se ovan inom orange markering. På min Windows 7-dator rekommenderas jag att pröva en programvara för att se om min dator är redo för Windows Vista. Med tanke på att jag redan kör Windows 7 så lär min dator vara redo även för deras gamla operativsystem.

Målgruppsanpassning genom att sniffa user agent

Detta faktum över vilket operativsystem besökaren kör är något som Microsoft skulle kunna anpassa sig efter utan större anstränging i exempelvis detta fallet.
Om deras publiceringsverktyg kollar av besökarens information för user agent skulle de se att jag inte behöver se just den informationen. I publiceringsverktyget skulle de kunna ha egenskaper till puffar som den ovan, exempelvis:

  • Göm puffen om operativsystemet är Windows Vista eller nyare.
  • Visa puff för Internet Explorer 8 istället om besökarens webbläsare är IE7 eller äldre.

Inte för att jag sett just denna typ av inställningar i något publiceringssystem, men det känns som att produktbolag som Microsoft borde haft det högt på sin lista för målgruppsanpassning.
Men med lite tanke hade de kunnat vara proaktiva och haft ett aktiveringsdatum för när denna regeluppsättning skulle slå igenom på sajten. Då kan de göra jobbet på förhand och det skadar ju inte att slippa jobba ihjäl sig precis under tiden en ny produkt släpps.

Eller känns det som de har koll på läget med att göra reklam för Windows Vista för oss som kör Windows 7?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.