Close
Radisson Blu Riverside och Radisson Blu Scandinavia

Maskininlärning, big data och business intelligence

En ironisk vinkel, på konferensens tema, var att det finns två hotell som heter Radisson Blu. När bekräftelsen på anmälan (det vill säga när man skriver in det hela i sin kalender) kom stod det “Radisson Blu, Göteborg” som plats. I ett mejl inför evenemanget, angående att om man inte längre kan komma borde avanmäla sig, står det diskret i botten “Radisson Blu Scandinavia, Södra Hamngatan 59, S–401 24 Göteborg” det vill säga all info man behövde. Räknar man med att alla som anmält sig läser ett mejl, med bedjan om att inte bara strunta i att dyka upp, och nogsamt märker avvikelsen i mejlfoten om hotellets namn?

Radisson Blu enligt Google MapsInte jag i alla fall. Jag gick upp i god tid. Kollade min kalender, noterade att jag skulle till något som heter Radisson Blu och startar appen för Google Maps och åker dit. Nu var jag fem kilometer fel, på fel sida av en älv. Bara att leta upp en buss och hoppas man inte missat för mycket.

Förutseende analyser

Det jag hörde när jag väl var på plats var prediktiv analys, hur Arlas ekonomiska resultat i juni står och faller med att på förhand förutse vädret på midsommar för att ha rätt produktion av gräddfil.

Arrangören lyckades dock inte med att tillfredsställa basbehovet att se vilken träff som kom först på Google Maps i mobilen om man sökte efter den plats arrangören angav. Det tyckte jag på sätt och vis var träffande för det Alexander Bard senare pratade om, att det är viktigt att ha ett informationsövertag och att det gör att man kan vinna både slag och vinna över sina konkurrenter. Exakt hur arrangören skulle använt big data för att inse att det fanns risk till förväxling i sin kommunikation vet inte jag, där kanske big data är lite för stora. Hade de dock kört med strukturerad data hade de redan vid sitt första utskick fått reda på förväxlingsrisken eller åtminstone att de behövde vara tydligare och ange vilket hotell de avsåg. 

Eva Fors (affärs- och marknadsdirektör på Microsoft) inledde med massor av reklam för Microsoft, det är ju trots allt de som betalar för kalaset. Microsoft vill ju numera prata mer om sin nya VD Satya Nadella, sina molntjänster Azure, armband, HoloLens än att vara det traditionella Microsoft. Numera är Microsoft ute efter det (uppenbara kan tyckas) målet att göra kunder nöjda oavsett vilken plattform man kör. Det märks tydligt att Microsofts anställda har fått ny energi och att de är stolta över sin nya VD.

Alexander Bard som internetfilosof

Första gästtalare var Alexander Bard. Majoriteten av publiken var bleka män i 50-årsåldern, vilket jag tror är Alexanders tilltänkta målgrupp. För egen del var det väl mest hans teori om att det var andelen läskunniga som orsakade den franska revolutionen, att det var vad Napoleon (som felaktigt påstods vara kort, “en korsikansk dvärg”) drog nytta av som sitt övertag. Att med hjälp av upplysningstidens fokus på individen bygga upp en pyramidstruktur där man med snabbt informationsutbyte kunde bygga en mer effektiv organisation än exempelvis Tyskland. Den typen av organisation ser vi ju fortfarande i de flesta företag och organisationer, mer eller mindre utplattad bara.

På detta sätt är också klassiska medier uppbyggda. De finns i toppen och kommunicerar neråt, därav ordet massmedia. De är i någon mening propagandaapparater för någon uppsatt persons, eller organisations, åsikter.
Nya medier däremot utgår från, och mellan, individerna i pyramidens bas. Där uppstår ett meningsfullt utbyte utan att man från toppen av pyramiden nödvändigtvis ens lyckas påverka samtalets ämne. Även om mindre communitie

Tobii – har hårdvara till att hjälpa funktionsnedsatta

Använder eye tracking bland annat för att se vad en användare uppmärksammar, och användarens “mentala tillstånd”. Det här är lite vad framtiden kommer bli inom Adaptive Web Design skulle jag tro. Steget efter att dimma ner de klara färgerna när en användare på webben är i en mörk lokal kommer att lämna förenklade versioner av budskap om användaren är stressad. Nästa steg inom personalisering helt enkelt, om nu användaren tillåter webbplatser att använda kameran riktad mot ansiktet.

Föreläsaren tog upp det med kamera/glasögon på kunder i matbutiker, som en del i lojalitetsprogram och skanna-varor-själv. Här är det intressanta i att ömsesidigheten behöver vara större, vad jag kan dra mig till minnes är att det knappt lönade sig ens för de kunder som har kundkort, bland annat för att korthanteringen kostar en del.

“Jag tror att korten skapar mycket irritation och, i bästa fall, en ringa förtjänst. Fast det är svårt att säga exakt hur mycket man tjänar. För det beror inte bara på hur mycket du handlar, utan också på vilka andra förmåner som just du har nytta av.”
Solveig Wikström, professor vid Företagsekonomiska institutionen i Stockholm (källa)

När man ger upp sina data, vilket är den nya valutan, är det rimligt att man får något tydligt värde för det. Det är ju inte enbart ens data, det är ofta en del av ens personliga integritet det handlar om.

Power BI 2.0

Power BI 2.0 är lite samma som verktyget Splunks sökgränssnitt fast oerhört mycket simplare och troligen mer användbart gränssnitt för lekmän. Skriv på engelska hur du vill utforska datakällan, få förslag på ytterligare avgränsningar av datan och få snabbt svar. Förstås kollade talaren hur många anmälda till konferensen som hette Glenn 🙂
Detta fanns hyggligt integrerat om man har en modern utgåva av Excel – något som lyser med sin frånvaro om man som jag råkar köra Mac OS X… 

Vid lunch gav jag dock upp, det var allt för kallt och dragigt i konferenslokalen. Jag vet, jag vann just några pensionärspoäng 🙂

Mer om BI-konferensen 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.