Close
Film för blinda (credit-Internet-archive-book-on-flickr-pub-domain)

Media ska ha alternativtexter

Detta är punkt femton i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt.

Du har säkert hört att man ska ha alternativtexter till bilder på webben? Annars gör man livet svårt för de som inte kan se. Nu är det ju inte bara synskadade som inte kan se – även Google lider av detta bekymmer.

Du har nog listat ut att detta inte bara gäller bilder. Även ljud och video har samma problem, men då dyker en annan funktionsnedsättning upp, nämligen obefintlig eller nedsatt hörsel. Även här kompletteras ambitionen att inte utestänga någon med vad som ger god sökmotoroptimering. Om innehåll i en video är textat för döva och blinda kan texten översättas och visas upp för ännu fler att ta del av.

Vi har alla en funktionsnedsättning någon gång. Tänk dig själv i en tyst avdelning på tåget och du har glömt hörlurarna hemma, då blir du glad för att någon textat åt dig.

Praxis för textning av mediafiler

Första regeln är att inte texta sånt som är ovidkommande eller trivialt i sammanhanget, det kommer vara störa. Då ska man hellre välja en tom alternativtext, inte att förväxla med att inte ange alt-textens attribut. Genom att sätta exempelvis alt=”” talar man om för mottagaren att inget av värde finns att beskriva.

Laddar du upp video på Youtube finns ett inbyggt textningsverktyg. Kör du med eget verktyg för att strömma ljud eller video är detta något du behöver ta tag i.

Textning av diagram då?

Ja, här får du liv att lämna ut din data som ett alternativ för de som inte kan se. Datan behöver vara strukturerad så den kan bearbetas av maskiner, det är precis vad man har tabeller till 🙂
Samtidigt gäller det att vara medveten om att man i alla lägen kanske inte kan uppfatta innehållet om datan är för komplex, då kan man istället välja att texta slutsatsen av dessa data.
Många väljer att istället för att göra bilder av diagram publicera en tabell, där tabellen genom progressive enhancement-teknik ersätter den med en illustrativ bild. Det finns en stor mängd Javascript-ramverk för dessa behov.

Verktyg för att upptäcka saknade textningar

Manuellt kan du kolla detta genom tillägg i webbläsaren, exempelvis för bilder har jag SEO Doctor i Firefox. Stickprov när det gäller diagram eller andra visualiseringar är främst att klicka på dem och se om de är en bild.

Att automatisera detta är lite värre, i alla fall om du vill ha med alternativtexter för ljud, video och bild.

Sistrix har med detta i sina rapporter, dock kan du inte räkna med svar ens samma dag men du får en trevlig summering av vad som behöver tas tag i.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *