Close

Microsoft visar hur URL-förkortning inte ska göras

Från en Bing Travel-medarbetares Twitter-kontoEn av anledningarna till att Microsoft valde att gå vidare med det något intetsägande namnet Bing var nog att det är kort (läs kortare än Google) och kan göras mångsidigt på ett kreativt sätt – inte för någon säger att de ska binga något, men i alla fall.

Nu när snart samtliga större webbaktörer har en egen URL-förkortande tjänst (Google, Youtube, Facebook) så kommer Microsoft också in i leken.

För att det ska vara någon poäng med en URL-förkortningstjänst krävs det att adressen är så kort som möjligt. Här har inte Microsoft tänkt nyktert när Bings URL-tjänst använder adressen Binged.it, alltså 9 tecken långt. De andra tjänsterna har:

  • goo.gl = 6 tecken
  • bit.ly = 6 tecken
  • fb.me = 5 tecken
  • youtu.be = 8 tecken

Microsoft är inte bara sena med att skapa denna tjänst, som faktiskt inte verkar vara lanserad ännu, deras adress är också 50% längre än vad värsta konkurrenten erbjuder. Längden spelar roll särskilt på mikrobloggar och inte lär många använda Binged.it efter de gånger de behövde några fler tecken att skriva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *