Close

Mobilitet är veckans tema – idag NFC

Liten dosa med NFC som loggar när en toalett senast blev städadIdag hölls ett Dataföreningen-möte hos KnowIT kring Near Field Communication (NFC) och lite om hur det påverkar IT-branschen. Tilltalet var som så ofta anpassat för IT-chefer ur ett investeringsperspektiv vilket kan vara intressant i viss mängd. Skulle dock gärna se att dessa tillställningar börjar beskriva vem de tänker sig som målgrupp i stil med många utvecklarböcker.

I detta fallet hade man kunnat slängt fram ett konstaterande att det ofta är billigare och mer användbart med NFC än RFID och QR-koder, och sedan gått loss på möjligheter till innovation.

Bilden ovan visar på ett klassiskt exempel i en modern lösning med NFC. På många restauranger och andra offentliga platsers toaletter sitter det ofta en papperslapp någonstans där det står när det senast städades. I ett fåtal fall när jag kollat en sådan lapp har det städats samma dag vilket inte direkt är ett bra betyg.
Möjligheten man har med NFC är då att man kan samla all denna information centralt och föra statistik kring när arbetet utförs. Det kanske inte är omöjligt att se trender i försäljningen baserat på toalettstädningen?

För den som städat klart är det bara att dra en kompatibel enhet, som en mobil, över skärmen på dosan så verifieras det att arbetet är utfört.

NFC som exempel inom sjukvården

Det här kan användas vid mångfacetterade behov också. Inom sjukvården skulle man kunna ge status för en medicinteknisk utrustning som en röntgenapparatur. När senaste service gjordes (som klistermärkena man ofta finner i hissar), om maskinen är i full funktion och vid fel huruvida den är felanmäld till tekniker.

Cirka 2003 byggde jag ett webbsystem för detta behov inom Västra Götalandsregionen och det används, delvis till mitt förtret, fortfarande på sina håll. Se bild nedan.

Det hade varit att föredra om ett nytt sånt här system:

  • Hade haft en teknisk lösning som gör att den vårdpersonal som felanmäler inte behöver leta upp en ledig stationär dator. Istället kanske man kör med en mobiltelefon på en NFC/QR-kod/RFID-krets?
  • Den som felanmäler inte behöver fylla i onödig data om sig själv och berört system. Åtminstone namn, avdelning och berörd utrustning är ju känd information.
  • Informationen kunde samlas in mer skyndsamt. Då det finns serviceavtal som reglerar accepterad nertid och inställelsetid för de olika nivåer av servicetekniker som finns kan man lättare följa upp i stort hur olika leverantörer sköter sig.
  • Kunde slippa att få dubbelregistreringar. Det ska inte gå att registrera identiska ärenden, däremot kan man få komplettera ett pågående ärende.

Informationen som samlas in går att göra mycket intressanta saker med. Bland annat för att se hur ofta viss utrustning behöver service, om den betalar sig eller påverkar vårdens köer. Detta kan man sedan ha i kvartssamtal med sina leverantörer och ha med i nya avtal.
Icke att förglömma är att klassificera ärenden om det är användarna som gör fel och behöver mer utbildningsstöd för att vara effektiva på jobbet.

Att visa status på apparaturen kan nog lugna nerverna på en och annan i personalen. Säg att någon grävt av samtliga kablar mellan avdelningen och serverhallen, ja då kan man låta samtliga påverkade apparater meddela att de är nere för räkning så kan personalen gå direkt på reservplanerna istället för att testa hela sin uppsättning med apparater.

Som geodata-nörd skulle jag gärna ha all denna data geotaggad. Då kan man bygga översikter och visualiseringar för att se mönster över var problem uppstår oftast, relativt till antalet undersökningar eller kanske investerade kronor 😛

Felanmälningssystem jag själv byggt och som körs inom Västra Götalandsregionen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *