Close

Nordiska exempel på responsiv design

Något märkligt är det att efter en halvdag om mobilitet och responsive design med vår IT-avdelning konstatera att det är väldigt få nordiska sajter som visar goda exempel. Kan faktiskt inte förstå att de som bygger webbplatser, särskilt webbkonsulterna med sina egna sajter, tycker sig ha rätt att bestämma hur dimensionerna på min webbläsare ska se ut!

Hur som helst, att bygga en bra responsive design är absolut inte samma sak som det populära begreppet mobilanpassning. I min värld är det dessutom bra mycket billigare. Hörde en siffra om drygt 2 miljoner från webbkonsulter för att ”mobilanpassa” en webbplats i min närhet. Då misstänker jag att de, förutom att ta i för att deras kund nog inte förstår vad de frågar efter, tagit höjd för jQuery Mobile och annat lull lull som nog ligger i ett senare skede.

Mobilanpassning är inte samma sak som responsive design

EPiServer erbjuder pluginet EPiServer Mobile Pack för dig som snabbt vill komma igång med mobilanpassningResponsive design är lite mer grundläggande i min mening. För de flesta sajter är det rent tekniskt ett arbete om att sluta ha tvingande flerkolumnssystem och istället:

  • Prioritera om innehållet till att kunna visas i en enda kolumn.
  • Se till att bilder anpassar sig efter tillgänglig bredd.
  • skippa sånt som inte måste vara med om det är ont om yta på skärmen.

Med andra ord räcker det ofta att komplettera en befintlig webbplats med ett CSS-ramverk som stödjer flytande och responsive design, exempelvis inuitCSS där man själv kan konfigurera sina kolumner utan vidare.

Genom att gå mot responsive design vårdar man sin egenart och grafiska profil istället för att se till att se identisk ut som alla andra touch-vänliga mobilwebbar. Exakt hur upphetsande är exempelvis genvägen EPiServer Mobile Pack som lovar en snabb men kanske inte så genomtänkt genväg till mobilanpassning med jQuery Mobile.

Nåväl, hittade några bra nordiska exempel i alla fall. Exempelbilderna nedan är gjorda i upplösningarna 1280×800 som var vanligast globalt under 2011, 768×1024 som är en Ipad stående och 400×800 som mobilen Samsung Galaxy S kör med stående. Klicka på respektive bild för en förstoring.

Uppdrag Granskning – SVT

Uppdrag Granskning var SVT:s första försök med responsive design

SVT är ofta tidiga att pröva nya saker. Nu har de ju en del undersajter och några miljarder skattekronor att leka med. Men detta, att skippa Flash-video och mobilwebb istället för app-hysterin ska de väl ha credd för.

Cerpus webbyrå

Cerpus var enda webbyrån med responsive design

Cerpus är en webbyrå, specialiserat på Drupal, som nyligen öppnade ett svenskt kontor. Nystarten gjorde väl gott i sig men jag saknar responsive design från Valtech, NetRelations med flera.

Jyske Bank

Jyske Bank ligger långt före många andra banker med sin webbdesign

Jyske Bank tipsade en kollega mig om. De har verkligen lyckats väl med att bevara sitt varumärke och har många steg inställda i sina media queries – något många andra slarvar med trots att det på inget sätt är givet exakt hur bred en webbläsare är idag.
Man har svårt att föreställa sig att de kör samma system bakom kulisserna, Websphere Portal Server från IBM, som Göteborg Stads välförtjänt utskällda, kostsamma och misslyckade prestigeprojekt.

Nodestar – ehandelskonsulter från Göteborg

Nodestar kör responsive design, vet inte varför jag blev förvånad

Att mina kompisar på Nodestar har byggt sin webbplats responsive borde inte ha förvånat mig det minsta. Får skylla på allmän deppighet då det var grymt svårt att hitta några nordiska exempel över huvud taget. Men jag vet ju att Jesper Lind brukar tjuvläsa min blogg och smyga in grejer han gillar utan att råka nämna något för mig 🙂

Som så ofta numera så finns det massor med bra internationella exempel på modern design. Vad hände egentligen?
Har du tips på nordiska exempel på fin responsive design så meddela mig gärna på @marcusosterberg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.