Nytt utseende i Googles resultatsidor

Nytt utseende hos GoogleNyligen har Google börjat rulla ut en ny funktion i sökresultatet i Sverige. Söker man efter något varumärkesliknande eller något Google anser att de verkligen vet vilken sajt man söker efter så får man upp en bild som den intill.

Har gjort lite provgooglingar och det är inte helt smärtfritt för sajter som ligger som en subdomän, exempelvis de sajter som ligger som subdomän.goteborg.se så blir subdomänen bara ett ytterligare sökord om man klickar på “Fler resultat från goteborg.se”.

Sen har jag till skillnad från gamla hederliga sitelinks inte hittat något sätt att moderera vilka länkar som dyker upp. Detta kommer säkerligen in i Google Webmaster Tools inom kort.

Google Panda

Den senaste uppdateringen kallas för Google Panda och en av de viktigaste målen är att göra det svårt för så kallade content farms att visa upp sig. Nu råkar jag ju komma åt statistik för ett större antal webbplatser och kan konstatera att så gott som samtliga tagit stryk oavsett om de liknande en content farm eller ej. Men det är sommar och semester också så det kanske är först om några månader det är värt att ha en åsikt.