Close

Nyttiga lärdomar om att leda sina kollegor, hjälpa kunder och hålla hög kvalitet

Går just nu en business class via jobbet, antagligen för att få mer översiktlig koll på hela processen kring hur ett konsultbolag egentligen fungerar och blir framgångsrikt. En av fixstjärnorna är David Maister, där tydligen boken Managing the professional service firm, som går på 198 SEK på Adlibris, är någon form av bibel.

Boken är visserligen full av enkla sanningar och självklarheter, åtminstone för oss som jobbat några år i branschen, samtidigt är det nyttigt att plöja igenom detta lite mer koncentrerade sanningarna än att man som god konsult mest fortsätter i de spår som funkat bra sedan tidigare. Bland många grejer som tas upp är kanske delen om att överkvalificerat folk ofta gör underkvalificerade arbetsuppgifter av olika anledningar rätt intressant.

Målgruppen för boken är bland annat konsulter av olika slag, advokatbyråer, revisionsfirmor och andra typer av bolag som säljer sin kunskap snarare än vanliga produkter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *