Om alla företag skulle vara dåliga på sin kundkommunikation så…

Faktura från Din ElJa, då skulle de inte ha några kunder kvar. Fast egentligen inte då vissa branscher verkar vara immuna mot att behöva ha en rakt och tydlig kommunikation med sina kunder.

Jag har ingen personlig vendetta med Din El egentligen men de är ett tacksamt offer just nu runt nyår när elpriserna är som de är (och jag råkar vara kund hos dem).

I dagarna fick jag min andra avstämningsfaktura på flera tusen. Det kanske inte är så konstigt i vissa fall, men nu råkar det handla om en lägenhet, avstämningsperioden är för samma lägenhet och samma period.

Nu kanske jag är långsint och hatar säljsamtal på arbetstid över allt annat, men istället för att lägga tid på att störa mig när jag försöker jobba förväntar jag mig nog att de jag är passiv kund till jobbar mer med den ofta förekommande informationen istället – exempelvis att jag har en suck att förstå fakturorna de vill att jag betalar.
Din El har nämligen, som så många andra företag, ett säljteam som ringer upp sina kunder med erbjudanden, de vägrar lägga på, lägga av oavsett vilka knep man försöker.

På min arbetsplats gör vi kanske inte allt perfekt hela tiden, men jag har svårt att tro att vi skulle utsätta våra kunder för:

  • Skicka faktura på fyrdubbla beloppet mot vanligt utan att kunden vet om det på förhand (eller förklarande följebrev).
  • Dra iväg en ny faktura på samma häpnadsväckande belopp helt utan förvarning.
  • Skicka två fakturor som ser ut att vara överlappande och ge känslan att man betalar för samma sak två gånger.
  • Säljare utan känsla som på ett påtvingande sätt tar tid i telefon på kundens dyrbara arbetstid.

Alla tips på “nödvändiga” företag som har tydliga fakturor mottages tacksamt.