Om webbstrategi-boken

Webbstrategi för alla - nu ute i en andra upplaga

Boken är uppdelad i sex ämnes­områden över 240 sidor med ett antal taktiska delar jag tycker de flesta behöver känna till för att utforma sin egen strategi. Boken förutsätter nog att läsaren redan har en webbplats och förstår sin egen verksamhet. Till skillnad från andra böcker om webbstrategi går denna bok mer in på hantverket än de ekonomiska aspekterna med en webbplats.

Den optimala läsaren är troligen någon som:

  • Jobbar med ett webbprojekt just nu.
  • Förvaltar eller äger en webbplats.
  • Planerar att bygga om en befintlig webbplats.
  • Undrar vad som är praxis inom webbutveckling.

Jag tror att den läsaren som har mest att hämta är en webbprojektledare, eller projektmedlem, som står inför att göra om en webbplats.

Andra upplagan av boken finns hos förlaget Intranätverk och hos de vanliga bokhandlarna på webben.
Boken finns även i en engelsk upplaga släppt i maj 2016.

Ny upplaga 2016 och gratis under 2017

Både pappersboken och e-boken finns i en andra upplaga hos förlaget Intranätverk. Denna gång i färg. E-boken är gratis och den tryckta är på väg att ta slut under hösten 2017. Det planeras inga fler tryckta.

Du som vill läsa boken direkt på webben hittar boken här på webbplatsen

Bokdetaljer

Kapitel i Webbstrategi för alla

1. Webbens historia och framtid

  • Webb 1.0 – ett nätverk av dokument
  • Webb 2.0 – den engagerande webben
  • Webb 3.0 – ett nätverk av data eller ’den semantiska webben’

2. Informationsarkitektur

  • Innehållskoreografi
  • Arkitektur med hjälp av API:er och öppna data
  • Mikrodata – semantiskt beskrivet innehåll
  • Digital resurshantering (och Adaptive Content)
  • Personalisering av information
  • URL-strategi för dummies

3. Webbdesign

  • Gov.uk’s designprinciper
  • Keep it simple, stupid
  • Persuasive web design – design som övertygar
  • Responsiv webbdesign
  • Adaptiv webbdesign
  • Data-driven design
  • Mobile first
  • SPA – Single Page Applications
  • Webbstandard och användbarhet
  • Din webbplats är ett magasin, inte en bok!

4. Webbprestanda

  • Planera för det oplanerade
    • Prestandaoptimering för databaser, webbservrar och publiceringssystem
    • Att mäta och förbättra gränssnittsprestanda från besökarens perspektiv
    • Räkna hem investering i webbprestanda – går det?

5. Utvärdera din egen webbplats

  • Så här dokumenterar du ditt test
  • Sökmotoroptimering
  • Webbanalys
  • Prestanda
  • Tillgänglighet och användbarhet
  • Övrigt

6. Bonuskapitel: Sökanalys (av Kristian Norling)

  • Praktikfall – Västra Götalandsregionen