Close

Önskvärd självbild vs. sociala webben

Förmågor och expertis på LinkedinDe flesta har nog googlat sitt egna namn, men låter du det som står om dig påverka hur du beter dig i olika sammanhang? Hur du presenterar dig? Vad du säger att du jobbar med? Tänker inte så mycket på det själv, åtminstone inte förrän jag surar över att många tänker EPiServer när de hittar info om mig.

Fick just en inbjudan till ett seminarium titulerat ”strategi för mobilitet”. Inbjudan innehåller endast namnet på avsändaren av mejlet, så jag beger mig till Linkedin för att kolla in personen ifråga. Skrollar man ner till rubriken Skills & expertise så har personens kontakter rekommenderat flertalet kompetenser, men ingen valde Mobility Strategy eller Enterprise Mobility.
Påverkar detta mitt beslut om att spendera en halvdag? Ja absolut!

Är bilden du själv ger, i säljande syfte, mer sann än den som flertalet andra personer ger av dig? Många tror nog mer på majoritetens bild framför den du väljer, åtminstone är jag sån.
Sen kan jag absolut se problem med dessa listor. Motsvarande bedömning av mig på Linkedin kan få folk att tro att jag är bra på Cascading Style Sheets (CSS) vilket jag inte är beredd att hålla med om. Just det lär handla om att jag som frontend-snubbe ofta haft kollegor som varit sämre än mig på CSS och att jag fått endorsements från dem. Ingen frontend-utvecklare från min tid på NetRelations lär välja CSS för att beskriva mina bidrag i projekt :D)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *