Close

Optimera prestanda genom att sätta användarens behov först

Programmet till Webbanalysdagen den 28:e januari börjar bli komplett. Min programpunkt är precis innan lunch och sammanfattas på följande vis:

  • Formulera korrekta kvalitativa och kvantitativa målsättningar- grunden till att mäta ditt företags framgång.
  • Introduktion till stilguide och prestandabudget och hur du tänker in prestation i ordet prestanda.
  • Tips på verktyg för att följa upp prestandan, vad kan automatiseras och vad är klokt att göra manuellt?
  • Vilka är de vanliga prestandaproblemen på ledande svenska webbplatser.

Med andra ord kommer jag summera höstens arbete på Västra Götalandsregionen. Hur prestandabudgeten hjälpt oss att inte glömma bort användaren under uppgraderingsarbetet trots att projektbudgeten flåsat oss i nacken och de sedvanliga designfrågeställningarna uppkommit.

Stilguiden kommer vi publicera i mitten på december. Även detta finns det anledning att prata om ur webbanalys-perspektiv, inte minst då ens stilguide är en bra plats att dokumentera verksamhetens mål med närvaron på webben. Också för att i vår version av stilguide är det där vi placerar prestandabudgeten som en bilaga – allt digitalt bör hänga ihop, tills vidare.

Som avslutning på min föreläsning tänkte jag redovisa ett gräv, jag gillar ju att gräva fram nya uppgifter och presentera saker som är helt nya. Under Webbstrategidagarna offentlig sektor grävde jag bland 460 organisationer inom offentlig sektor och hur deras startsidor presterar.
Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska gå loss på. Kanske de 500 största börsbolagen, eller någon annan form av lista. Jag är öppen för förslag 🙂

Läs programmet hos Talentum Events, eller så kollar du in konferensen under denna webbplats listning av konferenser.

Nyfiken på min bok om webbanalys? Den släpps först under 2016, men innehållsförteckningen skvallrar en hel del om vad den kommer innehålla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.