Parallax scrolling – reklambyråernas nya leksak?

Parallax scrolling syns allt oftare på webben. Du kanske råkat ut för en förvåning där du först tänkt att sidan var trasig på något vis med bakgrundsbilder? Det kan vara hänt men såg sidan designad ut var det troligen parallax det handlade om.
Vanligt förekommande är att förgrunden, exempelvis text och bilder, rör sig snabbare än bakgrunden. Ibland kan rutor fyllas med innehåll när man skrollar och kreativiteten tycks oändlig. 

Metoden som sådan är inte direkt ny då den använts flitigt i åtminstone spelindustrin sedan 80-talets plattformsspel. Oftast med den figuren man styrde som rörde sig mot flera lager av kuliss som förflyttade sig olika fort beroende på hur långt bak de låg.

Skickade över länken för ala.ch till min webbdesignande kompis Filip som omedelbart kommenterade att:

“Man får fan vara nykter och utvilad för att surfa på sidan.”

Jag är beredd att hålla med. Nu kanske den sidan är ett extremfall, men så här långt reagerar jag omedelbart på ett negativt sätt varje gång jag ser en sådan webbplats då den spontana tanken är att något gått fel.

Om jag får vara lite fördomsfull, och det får jag väl på min egen blogg, så skulle jag nog anta att de flesta av följande påståenden är sanna för framtagandet av dessa webbplatser:

  • Byggda av reklambyråer.
  • Förklarade som en kampanj.
  • Kodningen av gränssnittskod har varit relativt kostsam.
  • Man har inte en särskilt negativ inställning till Flash, men kan ha valt detta som lösning då man insett att Flash är dött som plattform.
  • Beställaren är ganska obekymrad kring tillgänglighet, användbarhet och designkonventioner.
  • Beställaren har tidigare flertalet kampanjsajter i Flash på sitt samvete.
  • Ordet varumärke har nämnts fler gånger än funktionell, användbar eller begripligt tillsammans.

Jag förutspår att denna teknik säkert kommer att sprida sig till oss andra lite mer försiktiga beställare men att det kommer användas på ett väldigt annorlunda sätt – antagligen på ett sätt där det kan ge ett mervärde snarare än initial överraskning.

Titta gärna på exemplen jag länkat nedan. Vad tycker du, är det snyggt, vettigt, idiotiskt? Lämna din kommentar…

Några exempel på parallax scrolling

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *