Personalisering – att designa för ett sammanhang

“The key is to present the right content to the users at the time they need it in an engaging manner, across all channels they visit.”
– Jim Yu, CEO, BrightEdge

Sammanhanget (ibland kallat användarens kontext) tar användaren med sig in vid varje unikt tillfälle i sin kontakt med dig. Det kan vara att användaren för stunden ansluter med en enhet med liten skärm, från en viss plats eller liknande. Kan lika gärna vara att användaren är inloggad och således går att identifiera.

Personalisering går ut på att dra nytta av allt man vet om användaren för att presentera saker som är så relevant och nyttigt som möjligt. Det kan vara att ha ett korrekt tilltal men lika gärna att komma med lägliga erbjudanden.

Vad man kan veta om en användare

Exempel på saker man kan veta om en användare på webben:

  • Var hen befinner sig geografiskt.
  • Demografiska saker som ålder, kön, intressen, vad de brukar köpa etc genom tjänster som Google Analytics.
  • Vilken typ av enhet hen använder för att komma åt tjänsten, som mobil, platta, dator etc.
  • Navigeringsmönster både på aktuellt besök, och tidigare besök genom lagda cookies.

Sen kan ju användaren också vara inloggad eller om man riktar utskick till en identifierad person, då finns ännu fler möjligheter, bland annat:

  • Historik om användbarbeteende vid tidigare inloggade sessioner.
  • Lagda beställningar och köpbeteende.
  • Verifierade demografidata som adress, kön, ålder etc.
  • Eventuell social graf om koppling till sociala konton finns, antingen via individen eller tillräckligt många av hens bekanta.

Personalisering från verkliga livet – Nelly.com

Några som bara tycks veta om kundens förnamn är Nelly.com, se bilder nedtill. De använder verkligen minsta möjliga av personalisering, som att gratulera på en namnsdag, för att ha en ursäkt att ta kontakt och erbjuda något. Väl inne på deras webbplats – via den lilla lilla länk (under koden på bild nedan) som dök upp i mejlet – får jag, Marcus, en lång lista av bilder på ganska undernärda tonårstjejer. Om Nelly hade tagit hänsyn till vår tidigare relation skulle de förstått att jag endast köpt kalsonger av dem, att jag är man och att länken längst ner på deras sida är det mest relevanta för mig.

Om de istället gjort en genomtänkt personalisering skulle jag istället få hjälp att hamna rätt via länken från mejlet, direkt in på den delen som har produkter för män, eller att deras vanliga sida skulle varit baserad på vad som är troligt att jag kan tänkas vara intresserad av att köpa – relaterat till vad jag köpt tidigare vid upprepade tillfällen.

I nuvarande presentation är det mer som att de drar alla över en kam med sin reklam och varumärkesbyggande. Varför nu jag behöver associera dem med bikinis, det gör inte att jag handlar där – vad jag vet. Just nu bygger de inte direkt varumärket Nly Man då det placerats i sidfoten för dess primära målgrupp.