
/
RSS Feed
Detta avsnitt tar upp arbetet med en sökstrategi. Detta är alltså en strategi för organisationsinterna sökmotorer, inte Google, Bing, mfl.
Strategin har tagits fram av Västra Götalandsregionen i samverkan med ett antal andra aktörer. Uppdelningen av dubbelexperter ned till dubbelnoviser är inspirerad av boken Designing the Search Experience.
Ordet folksonomi kanske är nytt för dig? Kort förklarat är det en ordlista av ord folk använder. Motsatsen är ett kontrollerat vokabulär som är en ordlista som styrs och vårdas av en organisation.
Ett smidigt sätt att fånga in nya resurser på webben är om webbplatsen erbjuder en sitemap. Det finns en standard för detta – sitemaps.org
Avsnittslänkar
- Summering och försättsblad till sökstrategin
- Sökstrategin dokumenterad på Github
- Exempel på aktivitetsplan och de av VGR utvalda aktiviteterna
- Gruppen Gemensam sökstrategi på Google+ (skicka ansökan för att gå med)
- Webbriktlinjer.se
- Schema.org är en standard för inbäddad metadata
- Google Pagespeed för att mäta prestandan
- Enterprise Search Team Management av Martin White
- Uptimerobot för att övervaka om sökmotorn är online
- W3C Validator för att kolla så kodning är gjort korrekt
- Canonical URL om hur webbdokument adresseras