Close

Prisjämförelser på webben ställer till det för traditionella företag

Att ta hand om kunden själv när den kommer in i butiken och få chansen att köra hela säljsnacket är vad vissa flygbolag nu krigar om. Deras motståndare är webbplatserna som erbjuder prisjämförelser på flygresor. Självklart är det jobbigt med konkurrens och att kunden okontrollerat kan bestämma sig för om det är pris eller någon form av lojalitet mot något bolag som avgör vilket erbjudande som är mest lockande.

Det här med nätet har varit en svår omställning i sig för många företag och det blir inte lättare när de till sist inser styrkan hos internet, alltså att man inte kontrollerar kunderna lika bra som via det gamla systemet med tidningsannonser och kanske ointresserade eller välvilliga journalister.

Tidigare har American Airlines önskat att inte bli listade på prisjämförelsesajter, easyJet planerade att stämma alla sajterna och nu kommer Ryanair med nästa variant och hotar att avboka flygbiljetterna för alla som bokar sig via andra system än deras egna sanktionerade köpvägar. Med andra ord så ger sig Ryanair på sina egna kunder vilket de två tidigare bolagen varit lite kloka och struntat i.

Inte för att jag personligen sysslat med prisjämförelse på nätet, men det drar ändå fram minnet av att Ticnet för några år sedan tyckte sig ha rätt att få betalt av min verksamhet för att direktlänka _mina_ besökare till deras biljettförsäljning för respektive evenemang. Jag har inte drivit ett företag innan webben men har ändå svårt att tro att man tidigare skulle ha betraktat vad som numera kallas för opportunity networks som något som enbart gynnar en part.

Läs mer om flygbolagens härjande på webben

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.