Close

Seminarium om mobila strategier

Samsung Galaxy S och en Iphone < 4HiQ bjöd idag in till seminarie om mobila strategier för sina kunder inom offentlig sektor. Vet inte hur man ska tolka det att de skiljer på oss och de i privat sektor. Den frågan är nog inte värd att ställa 🙂

Seminariet hölls av Johan Sanneblad som doktorerat på mobila plattformar och nedan följer mina anteckningar.

Johans exempel på omvärldsargument som motiverar till att omgående tänka mobilt är:

  • Svenskar tittar i genomsnitt var sjätte minut på sin smartphone.
  • Google har det senaste året fått dubbelt så hög andel mobilsökningar och är nu uppe i 16%.
  • IDG har 25% av sin trafik från mobiler i dagsläget, och om trenden håller i sig kommer det vara mer än 50% innan årets slut.

Utvecklingen jag själv kunnat se för 1177.se är att andelen mobila besökare ökar ganska fort:

  • juli 2011 – 18%
  • augusti 2011 – 17%
  • september 2011 – 16%
  • oktober 2011 – 18%
  • november 2011 – 20%
  • december 2011 – 24%
  • januari 2012 – 25%
  • februari 2012 – 26%
  • mars 2012 – 27%

Från mars 2011 till mars 2012 har mobiltrafiken gått från att vara 9% till 27%, en tredubbling helt enkelt.

Mobila plattformar

Fakta:

  1. 46% i USA har smartphones, 60% av nyinköp är smartphones – enligt Nielsen.
  2. Apple släpper bättre specifikation vartannat år, varvat med med ny innovation.
  3. Apple är så pass stora att det är svårt för de andra att konkurrera, inte minst på grund av Apples extrema lönsamhet.
  4. Apples intäkter från iTunes Store är endast 4% av helheten, övrig mjukvara står för 3%.
  5. Windows Phone står för 1% av sålda telefoner i USA.

Som enskilt bolag på mobilmarknaden är Apple mycket stora, åtminstone sett till den delen som är den allt mer växande smartphone-marknaden i västvärlden där kunderna kan betala ett premiumpris. Apple har en extrem lönsamhet på de produkter de säljer och mycket liten andel kommer av mjukvaran, med andra ord är det inte alltid ens lönt att ta betalt för mjukvaran.

På grund av de 100 miljarder dollar de har i kassakistan är det mest fantasin som sätter gränser för vilka innovationer de ger sig på, dessutom tar de med alla sina produkter två år på sig för att komma med väsentliga nyheter till respektive produkt. Åren emellan putsar de på befintliga ting och uppdaterar hårdvaran.

Hade det inte varit för att Google står bakom Android hade de andra smartphone-tillverkarna haft det svårt att konkurrera. Google, som står bakom Android, kan precis som Apple gräva ner stora pengar i mjukvaran och ge bort den till andra, men tjänar pengar på alla sina nättjänster genom reklam.

Som bilden ovan visar har många av Apples släpp gjort att flertalet andra följer efter med sin design både på hårdvara och mjukvaran. Innan Iphone var det extremt vanligt med tangentbord till telefoner, något som ses som en raritet idag. Detsamma gäller även bärbara datorer vilket jämförelsen nedan mellan HP:s dator Envy och Macbook Pro tydligt illustrerar.

HP Envy är ganska lik Macbook Pro

En av utmaningarna att utveckla för Android har varit de många tillverkarna, att de valt olika skärmstorlekar och upplösningar. Detta har Google med Ice Cream Sandwich (ICS) löst genom GUI:t Holo. Holo kan jämföras med ett tema för mobilutveckling. Bygger man för Holo ska det fungera för alla Android-enheter som har ICS.

En nyhet för ICS är att den kräver kryptering, därför kan man inte uppgradera alla befintliga telefoner, vilket är en justering som gör telefonen mer redo för företagsmarknaden.

Windows Phone kom väl egentligen in i matchen först i slutet på 2011 när Nokia släppte sin Lumia 800. Just nu står de för endast en procent av nyförsäljning i USA. Responsen från utvecklare är mycket svag då man måste bygga det mesta från grunden och ingen kod från iOS eller Android går att återanvända. Exempelvis Rovio som utvecklar Angry Birds struntar i Windows Phone med sin senaste version av ilskna fåglar, det är helt enkelt inte värt det med den ynkliga användarbasen. Dessutom är en stor andel av de kända titlarna som ändå finns utvecklade av Microsoft på licens för att det ska finnas något över huvud taget.

Responsen från företag är att det inte riktigt duger ännu då det saknas möjligheter att skjuta ut appar till användare och att mobile device management helt saknas. Johan rekommenderar att man tar en titt 2014 om det hänt något intressant.

Blackberry var nog större i Sverige för några år sedan, särskilt på företag då det varit en mycket populär plattform i USA för epost och annan jobbaktivitet. Problemet med Blackberry, som de själva insett, är att de har en bakåtkompatibilitet som sträcker sig tio år tillbaka vilket hämmar nyskapande inom plattformen. Detta är dock på väg att ändras genom en helt ny version, och cirka 2014 är det nog värt att kolla hur det gått för dem.

Kontentan är att iOS och Android är det som är värt att reflektera över som plattformar fram till 2014.

Appar versus webb

4 alternativa val:

  1. Native app ger bäst visuell upplevelse och tillgång till mycket lokal lagring i enheten.
  2. Webbapplikationer med mobilfront på befintliga webbtjänster är bra om begränsad lokal lagring behövs. Detta är bland annat responsive design och mobile first.
  3. Kompilerade webbappar via exempelvis PhoneGap och Appcelerator kan man bygga enkla native appar egentligen är utvecklade med webbteknik. Här återanvänder man troligen mycket kod mellan de olika plattformarna.
  4. Hybridappar är en native-app som har avgörande saker i appen men laddar material från webben. Facebooks app är ett exempel.

Angående punkt två så har Apple varit tydliga med att de inte behöver fler appar som gör saker som redan finns, till sådant hänvisas man göra vanliga mobila webbappar.
Punkt fyra är vad Johan rekommenderar som ett snyggt mellanting för den som inte har mycket visuella ting, som spel, eller något rent informerande som en webbapplikation.

Ett problem i sammanhanget som drabbar punkt två är att Android har en uppsjö av olika webbläsare som inte renderar webbsidor på ett konsekvent sätt. Om man bygger en mobil webbapp kan man råka ut för överraskningar, särskilt om det baseras på HTML5.

Mobile device management (MDM)

Med hjälp av MDM kan en organisation lättare införa smartphones för sina anställda. Det går att sätta säkerhetspolicies, hur komplicerade lösenord folk har och tvingande kryptering av data.

Det stödjer allt som oftast också möjligheten att ta med privat utrustning, så kallad ‘Bring Your Own Device‘, mot att användaren accepterar att ha en låst skärm med pinkod. Just blandningen mellan privata mobiler och företagsinformation är det som gör det hela intressant egentligen då det finns lösningar på många problem:

  • IT-organisationen kan kontrollera om enheten är säkrad.
  • Huruvida telefonen är rootad eller jailbreakad.
  • Inventera vilka appar man har.
  • Hitta en borttappad telefon.
  • Rensa bort organisationsdata om telefonen tappas bort eller inte följer policies.
  • Skjuta ut interna applikationer.
  • Erbjuda en intern appstore och länkar till av organisationen rekommenderade appar på appstore & Android Market.

Det vanligaste är att företag väljer iOS, vissa väljer Android, men ibland iOS och en enskild Android-telefon. Än så länge är det bara i iOS 5 man har möjligheten att skilja mellan privat och företagsdata där du sälv äger din egna och företaget kan välja att rensa företagsdata.

Mobile toolbox

Designmanual för mobiler

Praktiskt taget alla företag har idag en grafisk manual. Dock saknas det nog ofta en komplettering kring de saker som behövs på en mobil plattform. Förutom att färger kan behöva revideras på grund av användning i starkt solljus finns nyheter som splashscreens när appen startar, appikoner och upplägg när skärmbredden är extremt begränsad.
Det är mer än man först tänker sig som skiljer sig från tryck och vanlig webbpublicering.

App toolbox över plattformar

Vilka plattformar har man tänkt att underhålla? Kan man motivera att skapa native-appar för flera plattformar, eller ska man välja en och resten hänvisas till en mobil webbapplikation?
Värt att tänka på i sammanhanget är vem som sköter supporten för reklamerade appar.

MDM-lösning sparar pengar

Med tanke på att stor andel av de anställda redan har en smart telefon är det en onödig utgift att ge dem ännu en telefon som de använder i jobbet. Genom att välja iOS nu och eventuellt Android senare kan man låta de som inte vill ha en jobbtelefon köra sin egen under rimliga villkor – det är deras telefon men arbetsgivaren äger företagsdata.

Själv undviker jag ju helst jobbtelefoner och tar gladeligen emot sponsring i form av pengar om min arbetsgivare vill att jag byter till ny telefon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *