SEO-företaget Jajja fortsätter att lura kunderna och spamma nätet med bloggar

Jajja är ett företag som det skällts på ganska mycket för att de kör med oschyssta metoder när de sökmotoranpassar sina kunders webbplatser. De har många gånger gjort avbön och menat att de numera sköter sig alldeles utmärkt.
På sin webbplats, som jag inte tänker länka till, försöker de visa på sin effektivitet och få kunderna trygga i att de bara behöver betala för lyckade resultat:

“Med Jajja betalar du bara för topp 10 hos Google”

Blev idag uppmärksammad av en kommentar på ett tidigare inlägg om Jajja att det finns bloggar jag inte tidigare sett. Senaste inlägget på den bloggen är 8 augusti, alltså förra veckan.
Jajja fortsätter att skapa fejkade bloggar för SEOKolla på bilden intill på de smått generiska texterna som de använder.

Det finns många fler exempel på “bloggen” blomqvisten.blogsome.com som är en av många bloggar de använder. Jämfört med denna nedskräpning av nätet och försök till manipulation av sökmotorerna så känns det som att Google överreagerar när de inte gillar att stora aktörer köper länkar av andra webbplatser.

På just denna blogg har de reklam för [företag – vald sökterm]:

  • Teracom – screen media
  • Make it in India – offshore indien
  • Tonerproffsen.se – hp toner
  • We mind – kbt (alltså kognitiv beteendeterapi
  • Allévo – att mäta bmi
  • Akerstroms.se – radiostyrning
  • Pedersen.se – offentlig upphandling
  • Helgbutiken.se – gasolgrill
  • Nordicdoor.se – industriport

Jag säger som jag alltid gjort, att det är bättre att om det är möjligt lära sig själv eller sin webborganisation grunderna i sökmotoroptimering. Då kan man lösa jobbet bättre själva.
Att försöka sig på sökmotorfirmor som inte fokuserar på webbplatsen självt och dess innehåll först är ett tydligt tecken på att de antagligen inte är seriösa.

Vill man uppnå lite mer bestående god sökmotoroptimering av sina webbtjänster är det först och främst ens egna webbplats rubriker, textinnehåll och funktion man ska ta sig en titt på. Ska inte göra egenreklam, men IT-konsultbolaget där jag jobbar har som fokus inom SEO att bilda redaktörer i hur deras dagliga arbete kan göras lite annorlunda för att uppnå resultat.
En halv eller heldags vägledning, eventuellt med uppföljning räcker långt i att börja få en uppfattning om SEO. Tillsammans med boktipset Search Engine Optimization: An Hour a Day (214 kronor på Adlibris).

Läs mer om Jajja och GetUpdated

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *