Close

Sitevision CMS upp 3 procentenheter på prestanda – men fortfarande sist

Sitevisions publiceringssystem har nu knappat in på Joomla och ligger på en delad sistaplats. Tänkte med detta inlägget egentligen kort jämföra vad som har hänt med optimeringsfunktionen, de publiceringssystem som mäts och vad som är på gång framöver.

Jämförelse av publiceringssystems prestanda i juni

Flertalet av nedan siffror, främst de många Sitevision-kunderna som är kommuner (290 st), är baserade på en mätning i augusti 2011. Resten är gjorda mellan tidigt i maj till 11:e juni då nedan siffror sammanställdes.

  • Okänt CMS – 70/100 (1650 testade)
  • Blogger – 92/100 (5 testade)
  • Cognitae – 95/100 (3 testade)
  • Drupal – 82/100 (35 testade)
  • EPiServer – 69/100 (32 testade)
  • InfoGlue – 66/100 (6 testade)
  • Joomla – 54/100 (12 testade)
  • Lemoon – 67/100 (52 testade)
  • Liferay – 68/100 (6 testade)
  • Litium – 70/100 (25 testade)
  • Nodestar CMS – 80/100 (6 testade)
  • SiteVision – 53/100 (187 testade)
  • WordPress – 75/100 (46 testade)

Prestanda per publiceringssystem i juli

Sitevision har knappat in tre procentenheter och ligger nu på delad sistaplats tillsammans med Joomla. Snubben som byggt Brickpile hörde snabbt av sig om att det fanns ett optimerat CMS att lista, vilket var bra då Cognitae är mitt egna verktyg jag än så länge inte rekommenderar någon annan att köra trots att det används på denna webbplats.

  • Okänt CMS – 71/100 (1851 testade) – 1 procentenhet upp
  • Blogger – 88/100 (5 testade) – 4 procentenheter ner
  • BrickPile – 95/100 (3 testade) – NY!
  • Cognitae – 95/100 (3 testade) – oförändrat
  • Drupal – 81/100 (44 testade) – 1 procentenhet ner
  • EPiServer – 71/100 (48 testade) – 2 procentenheter upp
  • InfoGlue – 62/100 (6 testade) – 4 procentenheter ner
  • Joomla – 56/100 (15 testade) – 2 procentenheter upp
  • Lemoon – 67/100 (52 testade) – oförändrat
  • Liferay – 61/100 (6 testade) – 7 procentenheter ner
  • Litium – 70/100 (25 testade) – oförändrat
  • ModX – 76/100 (3 testade) – NY!
  • Nodestar CMS – 77/100 (6 testade) – 3 procentenheter ner
  • Shopify – 85/100 (53 testade) – NY!
  • SiteVision – 56/100 (193 testade) – 3 procentenheter upp
  • Sitoo Web – 67/100 (16 testade) – NY!
  • Typo3 – 71/100 (8 testade) – NY!
  • WordPress – 75/100 (88 testade) – oförändrat

En av de större händelserna sedan maj är att det nu börjar strömma ut redesignade webbplatser som är byggda enligt responsive design. Detta medför utmaningar för prestanda vilket inte minst märktes på Lerum kommuns nya webbplats byggd av Knowit. Ett av de tänkbara säljargumenten är att piffa upp designen och visa på att den är responsiv med just bilder som skalar ner så fint på en mobiltelefon. Det man inte tänker på är att:

  • Om man fuskar lite blir det väldigt många javascript- och CSS-filer då det är så de flesta responsiva designramverken ser ut när man laddar ner dem.
  • Samma gigantiska bilder skickas i befintligt skick även till de mobila besökarna. Igår dök webbplatsen Room of Karma upp i optimeringsfunktionen och den hade imponerande 29,4 Mb med bilder! Extremfall absolut, men mellan 1-5 Mb är inte ovanligt.
  • En ”mobilfärdig” responsiv webbplats ofta behöver ikoner, vilket i många fall betyder att man slänger in färdiga ikon-samlingar men inte använder CSS Sprites. Då behöver man ladda hem varje ikon för sig istället för alla på en gång = många anslutningar och dålig prestanda.

Reflektioner efter två månader av optimeringskampanj

Egentligen är det inte helt sant att det bara gått två månader, men det är i alla fall tiden sen jag släppte funktionen på denna webbplats. Redan våren 2011 höll jag, Janne Sandin och Roger Johansson på NetRelations (då jag jobbade där) på med att formulera vad nästa steg i arbetet med webbanalys skulle kunna vara. Janne är brutalt duktig på redaktörens roll i ett publiceringssystem och Roger, för dig som inte visste det redan, är erkänt grym på allt som har med webbstandard, tillgänglighet och användbarhet att göra.

Som alltid bloggade jag om det som gick under min tid på NetRelations, gjorde livet komplicerat för kollegorna med många frågor om svåra avvägningar mellan pris, prestanda och vad i ett sådant arbete som kan motivera en kund att öppna plånboken. Ganska omgående kom ett uppdrag från Västra Götalandsregionen som finns dokumenterad här. Det blev en instruktion, riktlinje och checklista för god optimering kompletterad med en mall för testrapport.

Efter det hände det inte mycket innan april, och nu kommer jag till saken, då jag byggde den automatiserade kollen av webbplatser till min egen webbplats och den publika jämförelsen mellan testade webbplatser.
Nu började jag tipsa på Twitter, enligt några hänga ut, leverantörer och deras kunder om deras resultat och vad de skulle kunna göra bättre.

Summerat via Google Analytics:

  • 3400 sidvisningar (2500 unika) av detaljsidorna för testade webbplatser.
  • 2200 sidvisningar (1000 unika) av startpunkten för optimeringsfunktionen.
  • 600 sidvisningar (400 unika) för listningar över bästa, sämsta sidor och webbkonsulternas egna sidor.
Statistiken ser i mina ögon bra ut för en halvhjärtad kampanj om ett ämne de flesta inte bryr sig mycket om än så länge. Det jag gillar mest är de diskussioner som förts med leverantörer och den aktualisering av ämnet som verkar ha dragits igång bland leverantörer som ser detta som en konkurrensfördel eller ett sätt att särskilja sitt erbjudande från andra.

Framtida tillbyggnad för webboptimeringstestet

Det finns otroligt mycket att göra. I den långa listan jag har över tankar återfinns samarbete med CMScrawler.com för att få uppdaterad info om vilka publiceringssystem som används var. För att inte tala om att möta SEO, tillgänglighet och validering. En graf över en webbplats utveckling inom optimering, eller avveckling i vissa fall, så att kunder kan se hur deras nya sajt står sig gentemot den gamla.
Sen vore det trevligt, om det går, att ha en lista över hur bra leverans respektive leverantör gör förutom genomsnittet per publiceringssystem.

Har du något att bidra med är du varmt välkommen att hjälpa till 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.