Sök suger… (utan sökanalys)

Jämför nedan sökmotorer. Google kontra min arbetsgivares. Söker man på vem som är VD för Västtrafik, vilket är en del av Västra Götalandsregionens organisation, svarar Google med ett namn och en länk till mer läsning. Västra Götalandsregionens sökmotor däremot slänger fram en massa PDF-filer med årsredovisningar och detaljbudgetar. Åtminstone på positionerna topp 5, men om Google har lärt oss något så är det att få användare tittar mer än på topp 3.

Nu kanske detta inte förvånar dig, att en organisations egna sök inte är lika bra som Google. Ok, men jag är inte nöjd i alla fall och verkligen inte stolt. Dessutom är jag det som kanske motsvarar produktägare för sökfunktionen inom Västra Götalandsregionen, så jag är en kritisk part i målet.

Där Google klår oss stort är deras hantering av Knowledge Graph, det där du ser till höger på en dator när du googlar. Där de presenterar fakta, istället för relevansstyrda gissningar.

Sjukdomsinsikt för sökfunktionen

Det finns mycket kvar att göra med de flesta organisationers egna sökfunktioner, men hos oss kan man väl säga att, särskilt kommunikatörerna, hatar folk sökfunktionen med stor passion. Det är en fråga som, vad jag får höra, måste tas upp först på möten för att man sedan ska kunna prata om den egentliga agendan.

För oss som försöker få sök att bli mindre dålig har vi sedan i höstas en sökstrategi i samverkan med parter utanför vår egen organisation. Förhoppningen är att de kommuner, myndigheter och andra som är med i den privata diskussionsgruppen på Google+ kommer att återkoppla med sina erfarenheter och vi tillsammans kan bli mindre dåliga. En av baktankarna från min arbetsgivares sida med detta öppna arbete är att inte alla har möjlighet att avsätta så mycket tid som vi och att även de skulle kunna dra nytta av vårt arbete.

Aktivitetsplanering

I höstas tog vi också fram en lång lista med exempel på aktiviteter för att putsa på sök, som sedan prioriterades ner till vilka tio aktiviteter vi på VGR ska jobba med under 2015. En av aktiviteterna var att förklara varför man behöver utse en sökredaktör för att sökfunktionen ska må bra.

Som tidigare konsult kan jag tycka att detta är väldigt väl spenderad skattefinansierad arbetstid. Det innebär att de stora organisationerna som har möjlighet att hålla sig med specialistkompetens kan arbeta fram dokumentation som höjer lägstanivån även för de mindre, “fattigare”, organisationerna.
Det gör att konsulterna inte måste ta tag i alla hygienfrågor hos 290 olika kommuner, exempelvis, och vill man uttrycka det syrligt så befriar vi förhoppningsvis slamkrypande säljartäta konsultfirmor från enkla inkomster, de måste istället höja nivån på sitt erbjudande. Nu skulle jag inte påstå att sökbranschen är fylld av lycksökande företag, men den är definitivt inte lika mogen, och konkurrensutsatt, som den övriga IT-branschen – ännu.

Nästa steg för oss – ELK = Elastic Logstash Kibana?

En extremt avgörande komponent för att veta mer exakt vad som felar med den interna sökfunktionen är att kunna utföra sökanalys. För dig som läst min bok Webbstrategi för Alla eller artikeln om sökanalys på Intranätverk så inser du att detta nog för de flesta är ett dåligt samvete – det kommer det säkert fortsätta att vara för många.

Dock, med Kibana, som är en del av ELK-stacken så kan du nog nå framgång med att sälja in sökanalys hos kollegor som redan jobbar med webbanalys. Det blir plötsligen lite mer av det Google Analytics saknar i sina vyer om webbplatssökning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *