Close

Sökanalys i praktiken

Sökanalys i Google Analytics“Sökanalys är inte sökmotoroptimering.”
Kristian Norling

Sökanalys talar om vad användarna vill få ut av sitt besök hos dig, sökmotoroptimering är dina försök att få någon att besöka din webbplats.
En annan inte helt ovanlig missuppfattning är att det är lite samma som webbanalys vilket man till viss del kan förstå, men ska man vara precis så sökanalys ett djupt fokus på hur sökfunktionen presterar och används medan webbanalys är mer av ett allmänt helikopterperspektiv på en hel webbplats.
Främst kanske man kan beskriva webbanalys som analysen vad besökarna gör i stort på en hel webbplats men inte nödvändigtvis så mycket kring sök – åtminstone inte om den delen inte är extremt framträdande, som på google.se

Kristian Norling, från Findwise, som höll morgonens frukostseminarie var angelägen om att tipsa om boken Search Analytics for Your Site av Louis Rosenfeld som tar upp allt man behöver veta.

En bra början med sökanalys

Många har redan verktyg som Google Analytics, Piwik och liknande webbanalysverktyg. De duger till en början. I Google Analytics är det delarna under Webbplatssökning man tittar på (se bild ovan).
För den som känner sig begränsad i dessa generella webbanalys och trendverktyg är nästa naturliga steg att börja analysera sökmotorns loggfiler.

Loggfiler är måhända läsbara för en tekniskt intresserad person men det finns ett antal programvaror som kan hjälpa en att analysera innehållet och göra det lite mer tillgängligt för fler. Kristian tog upp exemplet att Västra Götalandsregionen rent utav låter ett sådant verktyg användas av vem som helst som hittat till sökmotorn.

Viktiga mätetal att jobba med

Nollresultat

Ett nollresultat innebär att användaren sökte på något men sökmotorn hittade inget att presentera. Det är ju kort och gott dålig service.
Om detta är något som drabbar användarna ofta behöver man se över bland annat:

  • Är det på grund av felstavningar?
  • Används synonymer till ord som ger ett sökresultat?
  • Finns, eller borde det finnas, material som handlar om detta? Är den i så fall metadata-märkt så den kan bli funnen?

Punkterna ovan kan man lösa med en lite mer än basal sökmotor. Exempelvis genom sökordsförslag, som stödjer synonymer och förkortningar, redan när användaren skriver in sin sökfråga.

Vanligaste söktermer

Inte helt ovanligt har man sammanställningar över de 200 vanligaste söktermerna. Dessa 200 brukar vara runt 20% av samtliga sökfrågor som körs.
Det är viktigt att man åtminstone gör stickprov bland dessa och ser ifall det som hamnar på förstasidan är bra nog, att många söker på samma sak betyder ju inte att de gillar svaret…
Om någon av dessa vanliga söktermer ger ett märkligt resultat kan man jobba med så kallade key matches, det vill säga överst i sökresultatet knuffa in en länk till det troligen alla letar efter. Man kan också jobba med landningssidor för extremt breda sökfrågor som personal eller projektleverabler.

Användningsmönster

Vad gör användarna när de möts av sökresultatet? Säg att exempelvis 90% klickar på länken på plats 7 så kan det nog vara värt att bättra på metadata för den sidan så användarna slipper skrolla.
Användningsmönster kan också handla om att identifiera kontext, tidsvariation, ursprung i geografisk plats eller specifik webbplats och hur det påverkar hur användaren beter sig.

Att leta efter information om lönedagar har troligen en månatlig cykel, andra saker kan ha en årlig cykel.
Klockrent exempel från min värld är ju huruvida ett sökresultat på frågan vårdcentral ens ska visa vårdcentraler som inte är öppna vid tidpunkten man söker? Ska de sorteras efter avstånd från där användaren är?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *