Close

Sökmotoroptimeringens problem med varumärken, företagsnamn och tjänster

Satt igår och kollade bussresor till Roskilde. Ibland dyker det upp lite frågetecken på hur hjälpsamt nätet är när det handlar om dess funktioner och hur sajter utformas.

Swebus sökt på GoogleGjorde en sökning efter Swebus, på Google, som var det företag jag känner till som ordnar resor till Roskilde från Göteborg.
Detta resultat kom fram >>

Klickade på den översta länken, det brukar ju löna sig särskilt eftersom jag fick en bekräftelse att det jag sökt på var det som visades. Oj så fel jag hamnade. På den webbplatsen finns information om koncernen Swebus, något jag inte kände till sedan tidigare. Frågan är ju om jag som sökare på nätet borde behöva känna till det?

Hur som helst hittade jag inga möjligheter till att söka efter resor, inte ens trots att jag kämpade vidare och letade vidare bland undersidorna. Dock fanns det en väl dold länk för att söka resor, mer om detta senare.
Jag backade tillbaka till sökresultatet på Google, som med sina sitelinks under första träffen enbart stjälper mitt syfte med denna sökning genom att öka avståndet till nästa alternativ och sitelinks innehåller inte något som vägleder mig till funktionen att söka resor.

Inramat i orange ovan är länken som jag borde ha klickat på. Det stora problemet med folk som söker på nätet är att de går efter att enkelt tillfredställa sitt informationsbehov snarare än att ta väl genomtänkta beslut. Hade jag brytt mig om att läsa samtliga träffar på Googles träfflista (också kallas SERP, Search Engine Results Page) hade jag så klart hittat sidan direkt. Men en stor del av oss internetanvändare beter oss inte så.

Väl införstådd med att det tydligen var Swebus med tillnamnet Express som skötte det här med resor under eget tydligt varumärke, till skillnad från annan trafik de tydligen håller på med, så kom jag rätt direkt. Swebus Express egna webbplats var precis som man förväntade sig en tydlig och direkt möjlighet till att söka resor mellan orter.

Swebus huvudbry, om de nu bryr sig om att jobba med SEO, är så klart att både positionera sin koncernsida som är till för alla relationer och samtidigt låta resenärer med Swebus Express söka sina resor på ett mycket enkelt sätt.

Det Swebus borde göra bättre för att man enklare ska hitta vad man söker som resenär

Swebus webbplats bannerPå deras startsida finns visserligen en puff för att man ska hitta resor.

Problemet är att den ser ut som utfyllnad, reklam eller som en slogan. Antagligen på grund av utropstecknet, den röda texten och ett mindre-än-tecken man inte riktigt kan förstå varför de stoppat där. Bildtexten “Här rullar ett enkelt och smart alternativ till tåg & bil” gör det ju inte direkt tydligare att jag borde klicka på bilden, eller att den ens är klickbar vid anblick, för att söka resor.
Skulle inte en redaktionell insats i stil med en länk över eller under bilden med text i stil med “Sök bussresor med Swebus Express” varit mer vägledande och lett till färre kunder som gett upp?

Personligen kunde jag inte ge upp lika lätt eftersom jag var mer eller mindre tvungen att åka via Swebus i detta fallet. Men att det upplevs som svårt att hitta tjänster hos ett företags webbtjänst är något som undergräver förtroendet att de vet vad de håller på med.

Swebus webbplatsBilden här intill har också en del guldkorn värda att såga.

Denna undersida var jag faktiskt inne på innan jag valde att gå tillbaka till Google. Med andra ord så missade de syftet med undersidan för den målgruppen jag tillhör.
Stycket högst upp på sidan fyller en funktion, däremot så kan man ifrågasätta varför “Besök Swebus Express hemsida … för upplysning och försäljning, eller ring…” är uttryckt på ett sådant säljmässigt sätt. När jag söker eller bläddrar igenom sidor letar jag inte säljsnack utan efter något som är i stil med min egen syn på vad de tydligen erbjuder.

På www.swebusexpress.se kan du söka resor och boka biljetter” hade varit mer åt det hållet jag förväntat mig av en engagerad webbinformatör. Texten ute till höger undvek jag instinktivt på grund av dess rörighet, även där är texten under all kritik och innehåller mest utbroderat säljsnack.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *