Yoggi yoghurt med oklart bäst före-datum

Tableau: Utforska, visualisera och presentera datakällor

Det första kring data jag råkade ut för under denna frukostföreläsning var Yoggis misslyckade att följa en begriplig otvetydig standard för att ange datum på yoghurtförpackningen 😛

Tableau är ett verktyg för visualisering och business intelligence. Det betyder på vanlig svenska att man i programmet kan föra in strukturerad data (som Excel-filer exempelvis) och bearbeta den informationen visuellt. En poäng är att man kan nå nya insikter när man får informationen visuellt presenterad men det kan också vara en nyttig diagramgenerator för månadsrapporter bland annat.

Nu kan man förstås titta på många fler sorters datakällor än Excel-ark. Bland den långa listan med integrationsmöjligheter fanns många system jag inte känner till, säkert många kundhanteringssystem, men bland det jag kan fanns databaser som MySQL, Microsoft SQL Server, ODBC, Google Analytics och även strukturerade textfiler. Den klarar även av att förstå befintliga relationer i relationsdatabaser.

Business Discovery

Det märks tydligt att konsulterna vill etablera begreppet/tanken “business discovery” och få oss att förstå att vem som helst i en organisation ska klara av detta verktyg. Visst, jämfört med det något knepiga gränssnittet i konkurrenten Splunk är det åtminstone troligt att fler kan använda detta verktyg. På tal om verktyg, det finns alltså som programvara att installera på sin dator. Det finns också en serverlicens och man kan få det driftat som en tjänst (i det däringa molnet). Desktop-licens kostar cirka 1000 USD, en användare på en server kostar även det 1000 USD vilket gör steget kort från lokal dator till en server, dock är det 20 % av licensen i årlig kostnad för support. För de som tänker gå all-in med sin analytiska verksamhet finns en enterprise-licens om ungefärligen 500 000 kr.

Tableau Public – gratisversion

Det intressanta för vissa är säkert att det finns en gratisvariant kallad Tableau Public som precis som de andra varianterna stödjer inbäddning av interaktiva visualiseringar. Dessa inbäddningar är likt Youtube-klipp och Google-kartor små tillägg man kan ha till sin webbplats. Public betyder som ordet ger sken av att resultatet av ens arbete delas publikt på nätet.

En snabb rekapitulering av vad visualisering går ut på enligt föreläsaren:

  1. Upptäcka data.
  2. Förklara data.

Som sig bör förklaras det att Hans Rosling använder detta verktyg 🙂

Min personliga reflektion är att jag och mina informatiknördiga kollegor kan ha nytta av ett sånt här verktyg, men säkerligen även de flesta som jobbar med analys och uppföljning utan att för den skull läst alla matte- och statistikkurser som existerar. För min egen del är det att vänta då det först i version 8.2 kommer att fungera på Mac OS X.
De datakällor jag tänker gå loss på för jobbets räkning är att kombinera avidentifierad forskningsdata kring aorta-screening, förädla med geodata som stadsdel och postnummer, sedan visualisera det som karta och staplar. Vi råkar redan ha en kravspecifikation från läkarkåren på precis en sådan lösning. Detta är något vi råkar veta hur mycket konsulterna vill ha betalt för genom en annan (i mitt tycke) sämre lösning som skulle kosta oss flera hundratusen. Det blir många licenser det…

Privat gör jag som jag alltid gör, nämligen dunkar in följande datakällor:

  1. 8,2 miljoner geopunkter och ser vad man kan se av det.
  2. Laddar in alla min GPX-filer från löparklockan, vilket innehåller puls, geografisk position, tempo, höjd och klockslag. Kanske kan analysera förra årets Cykelvasa med årets träning för att se om jag är i bättre form.
  3. Läsa in alla långsamma databas-frågor. Har en loggfil med cirka 400 000 databasfrågor som tagit mer än 2 sekunder att slutföra.

Läs mer om visualisering

Detta är anteckningar från en frukostföreläsning hos Knowit Göteborg 16:e maj.

Apropå analys av data så är ett av kapitlen i min bok Webbstrategi för alla hur man följer data-driven design, alltså webbdesign baserat på hur webbplatsen används. Boken släpptes i fredags! 

Boken Webbstrategi för alla tar upp det du behöver kunna för att jobba strategiskt med en webbplats. E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi. Kostar 99 kr

Köp boken för 200 kr! Beställ boken:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *