Close

Inte öppna länkar i nytt fönster

Detta är punkt tjugofem i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt. Att öppna länkar i ett nytt fönster är ett effektivt sätt att finta sina besökare, de kommer inte kunna använda bakåt-knappen. Därmed inför man ett onödigt krav på att användaren ska vara uppmärksam just när det nya fönstret…

Erbjuda en sitemap

Detta är punkt tjugotre i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt. En sitemap är en teknisk motsvarighet till webbplatskarta, alltså en lista till alla sidor som finns på en webbplats. Sitemaps är en industristandard som togs fram av sökmotorföretag som Google, Bing med flera, men du kan mycket väl…

Päronjuice (breville-usa-on-flickr-cc-by)

Bra fördelning av länkjuice

Detta är punkt tjugotvå i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt. Det här med länkjuice (möjligen länkkraft) är ett luddigt begrepp som hör till sökmotoroptimeringen, men man kan se det som ett problem om för många av en webbplats länkar hänvisar bort från webbplatsen. Det kan ju ge sken…

Vintage postcard (evelyn-flint-on-flickr-cc-by)

Tydliga länktexter

Detta är punkt tjugoett i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt. Länktexten är texten som är klickbar och leder till en annan del av webben. Rent allmänt bör de vara blå och understrukna om du inte har goda skäl att designa dem annorlunda. Blå och understrukna är den historiska…

Karta över Atlantens saltiga djup (credit-internet-archive-book-images-on-flickr-pub-domain)

Lagomt djup i webbplatsen

Detta är punkt tjugo i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt. En högst ovetenskaplig tumregel du kan hålla dig efter är att väldigt få orkar leta sig mer än tre nivåer ner i din webbplats för att hitta vad de söker. Detta dels för att många inte känner att…