Tagg: Kvantitativa data

UX och kvantitativ uppföljning av användarupplevelser

UX: Döda klick enligt webbanalys-verktyget Fullstory

Det tycks vara lätt att fastna i Google Analytics och liknande verktyg för sitt arbete med webbanalys och helt glömma UX (User Experience), men då missar man en hel del möjligheter. Ett sådant alternativ jag skrev om nyligen är Fullstory. Jag har nu kört det verktyget i två veckor på denna webbplats och har nått… Läs mera »

Webbanalys från olika vinklar

Tänkte skriva lite mer om webbanalys, trots att jag förvirrat nog skriver på en bok om just detta. Grovt uppdelat finns nedan kategorier av mätbarhet inom webbanalys, eller åtminstone är det så jag vill dela in dem. Först och främst vill jag, som alltid, poängtera att det du hittar i ditt webbstatistiksystem troligen bara är en delmängd… Läs mera »

Designa din webbplats baserat på data

Mobiloperatören 3 (tre) irriterar med erbjudande

Det finns många namn på det jag nu tänkt skriva om, design with data, data-driven organisations, bland annat. Det det hela går ut på är att använda data för att optimera kundupplevelsen samtidigt som man maximerar inkomsterna. Med hjälp av denna designstrategi tillåter man sig styras av vad ens data visar. Det är en ganska… Läs mera »