Tagg: Webb 3.0

Sökmotoroptimering – en introduktion

Web Strategy for Everyone

Det här materialet blev över när jag skrev på boken Webbstrategi för alla. Hellre än att slänga det så är det nu publicerat med viss redigering (inte riktigt lika ambitiöst som om det kommit med i tryck :)) Sökmotoroptimering handlar om att optimera sin närvaro på webben för att sökmotorerna ska fatta tycke för din… Läs mera »

Webb 4.0, blockkedjan och nästa steg för mänskligheten

Bitcoin accepted here (photo credit: thelastminute-on-flickr-cc-by-nc)

Första kapitlet av Webbstrategi för alla lägger grunden för att förstå den webb vi ser idag. Du som läst boken noterar att jag avslutar berättelsen om webbens olika skepnader vid webb 3.0, så du kanske frågat dig vad tusan 4.0 kan tänkas vara? Vi har fortfarande långt kvar innan webb 3.0 har nått sin fulla… Läs mera »

41% av Google-sök är annonser

Utrymmet för att visa upp RDFa minskar på Google

Som rapporterat tidigare är nu bara 10 av 17 “sökträffar” på Google organiska, det vill säga inte köpta. Nu börjar Google också backa allt mer om användningen av det som i SEO-kretsar kallas RDFa. RDFa, vilket är en mikrodata-standard, går ut på att beskriva ett innehålls typ, så att det inte bara är en ostrukturerad… Läs mera »

Kerstin Forsberg – informationsarkitekt på AstraZeneca

Kerstin träffade jag på ett möte hos en leverantör av dokument- och processhantering, vid namn Barium. De tyckte “vi kunde ha nytta av att träffas”, och ja, jag är beredd att hålla med. Åtminstone jag och mina kollegor på landstinget har haft nytta av det. Redan där och då, en solig vårdag bredvid Grönsakstorget, gav… Läs mera »

Open Data Day i februari

“It’s difficult to imagine the power that you’re going to have when so many different sorts of data are available.” Sir Tim Berners-Lee, grundaren av webben 21:a februari 2015 passar entusiaster över hela världen på att fira delandet av data. Ett exempel på hur öppna data är en integrerad del av en webbplats utveckling är… Läs mera »

Webbstrategi för alla – nu hos tryckeriet

Omslag för boken Webbstrategi för Alla

Idag fick jag meddelande från förlaget Vulkan om att boken är hos tryckeriet. Äntligen! Troligen kommer boken finnas till försäljning i slutet på nästa vecka, mer om det när det närmar sig. Jag och sambon (formgivaren) har suttit i vår svinkalla sommarstuga i Dalsland hela precis helgen och osocialiserat = gjort slutredigering och fix med… Läs mera »

Den semantiska webben börjar kika fram

Den semantiska webben har det pratats om allt för länge, i åtminstone 10 år har jag själv hört talas om att “det är på gång”. Poängen är i mångt och mycket att även datorer och programvaror ska kunna förstå informationens innebörd, dess relation till annan information och kategorisering. Snarare än att presentera en massa information… Läs mera »

Webb 3.0 inte fullt så publikfriande som 2.0

Nog för att webb 2.0 och 3.0 mer är försäljningstermer som används inom IT-branschen än kanske har någon egentlig mening så kan det vara intressant att visa på skillnaderna i det som nu anses bli webb 3.0.