Tagg: Webbstatistik

UX och kvantitativ uppföljning av användarupplevelser

UX: Döda klick enligt webbanalys-verktyget Fullstory

Det tycks vara lätt att fastna i Google Analytics och liknande verktyg för sitt arbete med webbanalys och helt glömma UX (User Experience), men då missar man en hel del möjligheter. Ett sådant alternativ jag skrev om nyligen är Fullstory. Jag har nu kört det verktyget i två veckor på denna webbplats och har nått… Läs mera »

Konverteringsoptimering: 3 enkla förutsättningar för A/B test

Graf från omslaget till webbanalys-boken

Jag är den första att poängtera att webbanalys har massor av olika infallsvinklar, men konverteringsoptimering är en av de viktigaste. För konverteringsoptimering är nog A/B-tester den vanligaste metoden. Det krävs dock lite (ut)bildning för att inte slösa sin energi när det gäller A/B-tester.

Kurs i webbanalys

Studera webbanalys (bild av moyan brenn på flickr, licens cc-by)

Det finns många alternativ för dig som vill gå en kurs i webbanalys. Förutom att säkert majoriteten av webbyråerna kan hålla en anpassad kurs för dig och dina kollegor så finns det alternativ för dig som är student. Eller för dig som inte har de ekonomiska musklerna på jobbet eller lite i smyg tänker sadla… Läs mera »

Metod för webbanalys

En bok om webbanalys är nu under skrivande, men som en ytterst tidig aktivitet på det boken kommer innehålla fick jag möjlighet att presentera metoden för webbanalys som är exemplet boken är strukturerad kring. Tack till Benify i Göteborg för möjligheten att provköra och diskutera metoden och dess delar med er. Web Analytics – more than just… Läs mera »