Close

Ticnet är ett avskräckande exempel på webbplats

Vissa företag förtjänar inte att överleva, och vore det inte för deras tid innan webben och eventuella monopolsituationer skulle de antagligen inte göra det heller.

Tidigare har det funnits massor med exempel i form av banker som inte hjälper sina kunder om de inte använder Internet Explorer som webbläsare eller Windows som operativsystem. Vissa höll in i det längsta på att öppettider gällde på webben, och visst har man läst argument från IT-folk inom de berörda organisationerna i stil med att “på natten  är det bara de som hackar som är inne på vår tjänst” som förklaring på varför tjänsten stängdes vissa tider.
Ett av företagen som förtjänar skäll för sin webbtjänst är biljettbokningstjänsten Ticnet.

Skulle just, efter midnatt, boka biljetter till en konsert med min barndomskompis Oskar Bly i Örebro och vad möts man av hos Ticnet som enda bokningssajt jag kan finna? Jo, nedan:

Ticnet suger stort

Vad är det för nattligt underhåll de gör?
Som webbutvecklare/webbförvaltare av rätt stora sajter är jag helt oförstående till vad tusan _vem_ gör under natten!

Ok, även om de inte har anställda som sitter nätterna igenom och “underhåller” webbplatsen med den tekniska motsvarigheten till one liners så kanske de kör ett tekniskt underhåll – vad nu det skulle vara med tanke på att webbplatsen, i jämförelse, innehåller extremt begränsad informationsmängd/komplexitet.

Tidigare när jag utvecklade och drev festivalinfo.se kontaktade jag Ticnets marknadsansvarige för att kolla om de var intresserade av ett samarbete alá webbens möjligheter med opportunity network (dvs. samarbete för allas vinning).  Då skulle drivorna med festivalintresserade min webbplats varje dag hade på ett enkelt sätt kunna boka biljetter via Ticnet när de ändå läste om festivalen. De var inte speciellt intresserade och svarade till och med, i stil med, att de ville ha betalt för att festivalinfo hänvisade presumtiva kunder till deras biljettbokning för respektive evenemang.

Självklart blev det inget av detta orimliga famlande till samarbete. Skulle jag betala för att hjälpa dem att tjäna pengar?!

Nyligen gjorde någon av mina forumkollegor på Webmaster Network en iaktagelse om att Ticnet finns på Tradedoubler och betalar 3 kr per avslutat köp.

Som användaren wiseguy uttrycker det:

Japp, otroliga 3 kr per sale betalar de. Jag frågade faktiskt TD om det var ett misstag och om ersättningen egentligen gäller per klick. Fick svaret att Ticnet säljer en “lågmarginalprodukt” och att “förhoppningen är att stora volymer ändå ska kunna generera en bra ersättning”.

Jo tack, jag undrar om man själv kan få annonsera på Ticnet.se och betala dem 3 kr per avslut, de har ju en välbesökt sajt så det borde generera en bra ersättning 🙂

Det är inget under att festivalarrangörer endast i undantagsfall, läs Hultsfred och fåtalet till, väljer att anlita _även_ Ticnet för att sälja biljetter med tanke på den tjänst de kostsamt erbjuder.
När jag fortfarande var aktiv gjorde jag, vis av erfarenheten av Ticnet, så gott jag kunde att marknadsföra alternativen – bland annat Tickster.

Nä, jag kommer att köpa dessa biljetter via Örebrokompaniet och hoppas vid gud att det inte går några pengar bakom kulisserna till Ticnet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.