Close
BBCs snygga meddelande om vilka cookies de vill sätta i din dator

Tips: Skydda din integritet på webben

Om du litar på att en tredjepart kan lösa detta problem åt dig så rekommenderar jag dig på skrivbordsdator att testa Ghostery. Där kan man blockera lite allt möjligt och du måste inte gå med i deras program att sälja uppgifterna vidare till någon. För mobilen har det under de senaste dagarna pratats väldigt mycket om contentblockers (innehållsblockerare) och frågan i sig är inte direkt ny, många av oss har kört med annonsblockering många år. Anledningen till att det är på tal igen är att det plötsligt blev väldigt enkelt att få detta även på en Iphone och Ipad efter Apples senaste version av det mobila operativsystemet iOS9.

Apple går ju i och med detta i krig mot Google. Google har få andra inkomstkällor än annonser och andelen av Googles inkomster är det ganska nära hundra procent Adwords.

Varför innehållsblockera?

Innehållsblockerare är oerhört lättsålda: kostar inget (eller väldigt lite), sparar på din batteritid, sparar även din mobila trafikpott och allt på webben kommer gå oerhört mycket snabbare. Dessutom hoppar det inte runt en massa reklam överallt, men se det som en sekundär bonus. Detta kan bli väldigt vanligt när svenssons upptäcker det, eller få hjälp att upptäcka det av oss andra.
Är detta vad vi alla kommer installera åt våra föräldrar, tipsa våra vänner om och tjata på vår bättre hälft?

Blockera Google Analytics och inte bara reklam

Blockera trackers Chrome
Här hittar du vilka tredjeparter som
övervakar ditt besök på en webbplats (i Chrome).

Om du nu inte litar på Ghostery kan du alltid köra in plugin där du har lite mer manuell kontroll. Det första jag kommer att tänka på är Adblock Plus. Där kan du som på bilden ovan leta reda på vad som laddas in på sidor och manuellt blockera enskilda funktioner på samtliga webbplatser.

Låt säga att vi vill blockera Google Analytics som övervakar nästan alla kommunsajter (och många andra), då börjar du med att installera Adblock Plus (eller motsvarande). Sedan:

  1. Går in i webbläsarens utvecklarverktyg.
  2. Går in på Sources / Källor.
  3. Letar upp de övervakare/tredjepart du vill blockera, exempelvis Google Analytics, fäller ut mappen.
  4. Högerklickar på den övervakare/tredjepartens fil, exempelvis analytics.js som finns under www.google-analytics.com och väljer Copy link address.
  5. Gå in i Adblock Plus inställningar genom att klicka på den röda ikonen med texten ABP och välja Options.
  6. Klicka på fliken Add your own filters och i det översta textfältet klistrar du in, vilket i detta exempel blir https://www.google-analytics.com/analytics.js och klicka på knappen Add filter.
  7. Dubbelkolla steg 1–4 för att se att den filen du ville bli av med inte längre laddas in.

Nu kanske du undrar hur du blockerar ännu hårdare? Ja säg att du vill blocka precis allt från domänen www.google-analytics.com kan du i steg 6 ovan istället skriva in *//www.google-analytics.com/* då asterisken gör att inget alls hämtas oavsett protokoll som HTTP eller HTTPS, eller vilken underkatalog som en fil kan tänkas ligga i.

Ja, jag är beredd att ta bort mina blockeringar en efter en när respektive utgivare talar om att de nu infört ett kvalitativt tänk kring reklam och tredjepartscookies. Ett steg på vägen kring cookies är den hantering som BBC har (se bild), samt att annonserna inte totalt havererar tiden det tar att ladda in sidan.

Obligatorisk motreaktion – gnäll från de som producerar innehållet

Spotify envisas med att visa annonser mot mig som betalande kund
Spotify ger mig som betalande kund
reklam för nåt med Måns Z.

Att även företag där man är betalande kund tar sig friheten att annonsera mot en är ju väldigt intressant och visar på en obalans mellan leverantörer och kunder i dagens digitala tjänster. Mest irriterande i min vardag är Spotifys ständiga återaktivering av “Announcements”, tydligen räcker det inte med att jag ger dem en hundring i månaden, de tycker ändå att jag ska få varumärken från partners/annonsörer i mitt lyssnande.
Spelföretaget EA, med sitt Origin, som ger en reklam när man startar datorn, och tidningssajterna tar inte bort reklamen om man är en betalande kund. När det dessutom försämrar upplevelsen och gör allt långsammare får de nog skylla sig själva när deras kunder ilsknar till.

Blockera de med annonsblockering?

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, har kommenterat att det kanske är dags att stänga besökare med annonsblockering ute från nyhetssajter. Läs intervjun av Jan Helin hos Breakit. Buzzfeed rapporterar att Washington Post börjat blockera sådana besökare.

Mer om innehållsblockering och tips på verktyg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.