Träff om socialt intranät i Örebro

Anders och Carl från SitevisionVäldigt mycket prat om SiteVision generellt, kanske inte så konstigt då Örebro kommun är värd och de kör det spåret.

Varför Örebro kommun valde Sitevision för socialt intranät (Björn Hagström)

Björn sammanfattade det egentligen till att det var en kostnadsfråga. Uppskattningsvis skulle Sharepoint kosta 15 miljoner och IBM Connections 7 miljoner. De tog även en snabbtitt på EPiServer Relate som gick bort då de redan har CMS-delarna i nuvarande installation av Sitevision.
Det hela slutade med att de tillsammans med leverantören Sitevision kommer jobba fram moduler för social interaktion i det befintliga systemet.

Sitevisions modul med socialt samarbete (Anders och Carl från Sitevision)

Sitevision, ett bolag med cirka 20 anställda, inventerade under 2011 vad som fanns på marknaden för att själva bygga in sociala funktioner i sitt publiceringssystem.

Intressant dock att Sitevision nu jobbar på att man som användare ska kunna redigera utan att gå in i ett redigeringsläge, gammal beprövad teknik hos Drupal, EPiServer mfl. Detta kommer användas som ett sätt att sänka tröskeln för den vanliga medarbetaren att delta och vara social.

Single sign-on hos Klippans kommun (Björn Holmberg)

Björn Holmberg från Klippans kommun gjorde en insats med reklam för single sign-on via Mobility Guard som reverse proxy och hade tydligen fått glada tillrop från sin styrgrupp om hur enkelt det blev. Trösterikt att även de har problem med att massor av information läggs in i dokument istället för att läggas i wiki.

“Sluta fokusera på dokument som informationsbärare!”

Behovsanalys och minskat fokus på organisation (Martina Törnell, Region Halland)

Gjort en utredning för hur och var information ska placeras, exempelvis att blanketter från personalavdelningen kanske inte måste publiceras på avsändarens del av intranätet. Uppenbart för många av oss men jag föreställer mig att det är bra att ha det på papper från extern part så slipper man den diskussionen.
Landade i att köra Sharepoint och fick på Twitter lite välförtjänta frågeställningar om hur det kommer sig att man väljer plattform innan man vet vad man ska ha.

Intranätet som kulturbärare (Petra Graus, Pensionsmyndigheten)

Har redan sociala funktioner som exempelvis kommentarsmöjlighet på praktiskt taget alla sidor. Till en början kunde man skriva under alias/anonymt men det togs bort då någon hade skrivit i annans namn. En intressant grej är att de kör med en så kallad fredagsutgåva, vilket innebär att man piffar till innehållet eller har en speciell del som kommer inför helgen och lockar till besök.

Tar emot förbättringsförslag och kommer under 2013 att lägga till samarbetsforum och profilsidor.

Socialt intranät (Johannes Bäckström, Valtech)

Webbkonsulterna Valtech har kört socialt intranät sedan 2007 med en form av mikroblogg som huvudnummer. De har profilsidor där kollegorna är taggade med respektives kompetenser så det är enkelt att hitta hjälp.

En effekt de märkt är att det är färre mejl och att de mejl som ändå skickas är mer relevanta än tidigare. De noterar att kunskapen samlas på intranätet istället för i folks inkorgar. Dessutom finns informationen kvar när någon slutar.

Johannes tipsar om att det är bättre att smyga ut funktioner i mindre paket än att lägga ut ett fullfjädrat socialt intranät direkt, och att man får vara beredd på att göra justeringar allt eftersom det börjar användas.

Sökmotorns roll i det sociala intranätet (Anders Häggdahl, Findwise)

Tampas dagligen med att samla applikationers egna sökfunktioner till en gemensam area och förbättra den. Ofta är sökfunktionerna i respektive system ganska dåliga. Utmaningen är att få god metadata och tvätta innehåll.

En annan utmaning är att styra bedömningen av relevans, levnadslängden på ett internt mikroblogginlägg är troligen lägre än för annan information – dock behöver den indexeras snabbare så inte dess tidsbegränsade värde försvinner.
Anders nämnde fonetisk sök som en grej en samlad sökfunktion gör bättre, att man inte behöver stava namn exakt korrekt helt enkelt. Detta är något vi redan har inom VGR och behöver finslipa då det bland våra 50 000 anställda finns gott om exempel på sökningar som ger fantastiskt många träffar med dålig intern relevans.

Länkar och resurser om träffen kring socialt intranät

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *