Close

URL-strategi borde vara viktigare än SEO

Senast förra veckan blev jag återigen påmind om att det tycks vara svårt att följa den ursprungliga tanken om hur webbadresser ska utformas. I mitt fall var det dokumenthanteringssystemet Alfresco (som är väl spritt över hela världen) som hade mellanslag i adresser. Det är direkt olämpligt eftersom många program, exempelvis Outlook och Skype, försöker göra inklistrade adresser klickbara – men ett mellanslag bryter då adressen och gör att det inte fungerar.

Det är inte nödvändigtvis bara dålig användbarhet och att folk inte framstår som så kompetenta som de kanske önskar, det kan också vara ett rätt stort problem för den som prioriterar sökmotoroptimering (SEO) om adresser inte är funktionellt utformade.

Sökmotoroptimerarare jobbar hårt för att få naturliga länkar och ingångar till webbplatser. Sett med deras ögon är det förstås ett otroligt slöseri att inte intressera sig för att ta hand om inarbetade adresser som redan används av andra eller är kända av sökmotorerna.

Så innan man spenderar en endaste krona på sökmotoroptimering borde man se till att inte slarva med de adresser man redan har. Jag skulle vilja påstå att det gäller även på intranätet för att inte göra den interna sökfunktionen sämre.

10 budord för dina URL:ar skulle kunna vara dessa (klippt rakt ur boken):

  1. Vara utformad för att kunna bestå över mycket lång tid.
  2. Ange vem som är avsändaren.
  3. Beskriva vad som finns på adressen.
  4. Vara så kort som möjligt, inte innehålla oväsentligheter och vara enkel att memorera eller läsa upp över telefon.
  5. Följa namngivningsstandard, det vill säga inte innehålla specialtecken, inga stora bokstäver etc.
  6. Ha funnits ett tag, det är ett tecken på seriositet för en sökmotor.
  7. Innehålla något unikt, med andra ord ska det inte finnas flera sätt att nå exakt samma innehåll.
  8. Vara funktionell. Om adressen är hierarkisk ska det gå att sudda delar av adressen för att nå en högre nivå i strukturen.
  9. Ge korrekt statuskod enligt HTTP. Saknas sidan är det 404 som gäller, är den flyttad skall man hänvisa vidare med status 301.
  10. Ha någon form av rättstavningsfunktion så den klarar av felaktigheter som www som prefix, med eller utan avslutande snedstreck etc.

Boken Webbstrategi för alla tar upp en hel del om informationsarkitektur och utvecklar ovan resonemang kring URL-strategi.

PS.
I dagsläget finns bara tiotalet böcker kvar och det kommer troligtvis inte tryckas fler, först till kvarn…
DS.

Annat relaterat till URL-strategi

2 thoughts on “URL-strategi borde vara viktigare än SEO

  1. Du borde kontrollera den installation av Alfresco som du testat, skulle vilja kalla detta ett fel. Antingen i konfigurationen eller i den versionen av Alfresco. Testade med senaste Alfresco versionen, och där ersätts tecken som tex mellanslag med %20.
    Alternativt kan det bero på webbläsaren, att den varit smart och gjort escape tillbaks när du kopierat.
    Ur SEO optimering så är det väl sällan man låter en publik indexering ske i ett privat dokumentarkiv (din exempellänk kräver inloggning). Intranät möjligen, men där kanske man inte använder en crawler. Men det är riktigt, det bör gå att kopiera och klistra in i tex Outlook.

    1. Har rapporterat detta till IT-avdelningen, men det är bara ett exempel i mängden.
      Apropå SEO så lät jag bli ”budord 11” som går ut på att man ska få se det man har rätt att se på en URL. Att ha en enda URL och i detta fallet skulle jag som användare inte behöva välja vilken av de fyra länkarna som kunde delas externt. Men det är lite överkurs för ett blogginlägg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.