Vårdvalet nu en del av Mina Vårdkontakter

Via etjänsten Mina Vårdkontakter kan man numera byta vårdcentral man är listad påNu kan man välja att lista sig på en vårdcentral direkt via Mina Vårdkontakter, vilket är ett klart framsteg för MVK. Jag har just testat att lista om mig och tror mig ha funnit lite förbättringspotential. Säg det som inte kan bli bättre 🙂

Om jag inte nämnt det förut så kanske det är läge att förklara att en av mina arbetsuppgifter på VGR:s eHälsoenhet är att jobba för användbarhet i de tjänster vi rullar ut. Det saknas inte problem att lösa, dock är Mina Vårdkontakter nog en av de bättre tjänsterna på området så se det inte som att jag pekar finger. Jag tittar med ett extra kritiskt öga på de webbplatser som erbjuds våra medborgare.

Problem 1 & 2 – inloggning för oss halvblinda som använder surfplatta, som dessutom gillar konsekvent design

Väldigt liten text där man skriver in sitt personnummerJag ser inte jättebra, men på iPad blir personnumret svårläst. 

Fältet där man skriver in personnumret är ganska litet och det gör att det är svårt att se att jag skrivit rätt. Kanske inte är ett problem på samma sätt om man tittar på tangentbordet när man skriver, då upptäcker man möjligen sitt misstag, men det finns nog utrymme för att göra texten större.
En annan skum grej jag reagerade på är att Fortsätt-knappen ser ut att vara utgråad jämfört med hur andra knappar ser ut inom Mina Vårdkontakter, dock är den inte inaktiverad. Jämför med knappen Starta appen till höger på ovan bild.

Problem 3 – att hitta till vårdvalet

Så här såg det ut på den gamla omlistningsfunktionenVGR:s tidigare omlistning för vårdvalet. 

Att titta runt bland vårdcentraler och sedan direkt från detaljsidan byta listning går dessvärre inte. Istället måste man gå till sidan Vårdmottagningar i menyn, med andra ord saknas kontextuell länk från respektive vårdmottagnings undersida till att lista om sig direkt. Alternativt om jag råkar vara inne på den mottagningen jag redan är listad på så finns länk för byte.
Det är lite synd och motverkar att jag som användare ens upptäcker var man listar om sig, eller att det ens går.
Jag har redan fått ett förslag på förklaring till detta; att det bara är i VGR man kan leta runt bland vårdcentraler man inte är listad på. Med andra ord skulle detta betyda att inte hela landet har behov av den här typen av funktion.
Nu vet jag inte om den förklaringen är korrekt men det är just en förklaring, inte en motivering till varför det bör se ut som det gör.

Den tidigare vårdvals-lösningen inom VGR, se bild ovan, hade slagit samman information, kontaktuppgifter och vårdval på en och samma sida. I mitt tycke är det bra om man kan undvika linjär design i stil med Mina Vårdkontakters variant och istället på ett försiktigt sätt erbjuda alla relaterade funktioner där de hör hemma. Men en direktlänk från vårdmottagningarnas detaljsidor på 1177.se är kanske det man borde strida för, den sidan kräver trots allt inte inloggning och är en troligare plats för “fönstershopping” av vårdmottagningar att byta till.

Problem 4 – knepig namngivning hjälper inte till

Närhälsan som prefix rör till det ännu merNyligen döptes den offentligt utförda vården i VGR om till Närhälsan. Ska man lista om sig på en mottagning råkar man då ut för en lista med mottagningar i stil med den på bild här intill.
Att då mottagningar har sitt organisatoriska namn som prefix ställer enbart till det för mig som användare. Det är säkert jättekul för den offentligt utförda primärvården att få ett fint namn och försöka bygga upp ett varumärke, men jag som vårdtagare skiter ju fullständigt i detta. Jag vill hitta det som heter Ekmanska vårdcentral.
Genom att man har Närhälsan som prefix i namnet blir det en lista i listan vilket kräver att jag vet organisatorisk tillhörighet på vårdcentralen som ligger nära mitt hem.

Med andra ord finns minst fyra varianter av syntax för vårdcentralen jag trodde mig veta vad den heter:

  1. Ekmanska vårdcentral
  2. Vårdcentralen Ekmanska
  3. Närhälsan Ekmanska vårdcentral
  4. Närhälsan vårdcentralen Ekmanska

Förutom det uppenbara avsändarperspektivet i namngivning och att funktionen som erbjuds förutsätter att jag vet vad avsändaren kallar mottagningen för så är det att tro för mycket om sin användare att de tålmodigt läser igenom en lång lista. Om man är tvungen kanske man gör det, men ska man verkligen behandla sin användare/patient så? Helst inte!

Nu ska jag poängtera att samma problem finns hos andra grupperingar av vårdutövare. Det jag vänder mig emot är att jag ska behöva bry mig och att en alfabetisk lista är den enda varianten jag har för att titta igenom 40-50 mottagningar i Göteborg. En karta hade varit en uppenbar variant att lägga till, då behöver man inte gissa namngivningar.

Problem 5 – oklart meddelande vid omlistning

Detta meddelande kommer fram när man listat om sigMånga brukar poängtera att användare inte bara är lata, de är också ganska dumma och att man behöver designa för det. Man ska inte behöva vara utsövd, på bra humör och extremt alert för att klara av att genomföra en aktivitet på en webbsida.

Många förutsätter att användaren av en webbplats faktiskt läser texten man har skrivit, det stämmer säkert i viss utsträckning. Frågan är hur många man är villig att inte informera?

Ta bekräftelsemeddelandet på bild här intill som exempel. Vad ser man om man inte riktigt är uppmärksam? Antagligen att det är någon form av bekräftelse på vad man gjorde precis innan och en knapp nedtill. Om jag nu missar att läsa den, enligt sin egna formatering, oviktiga informationen mellan rubriken och knappen finns en god risk att jag inte fattar varför mitt nya vårdval inte tycks ha gått igenom. Det är nämligen så att på sidan efter denna kommer det fram till midnatt se ut som att inget byte gjorts.

Tre förslag på putsning på omlistningsprocessen

Första saken jag skulle åtgärda är att på sidan om var jag är listad för stunden tala om att en omlistning är registrerad och slår igenom vid midnatt.

Att se över meddelandet på bilden är också en bra idé. Det finns en inneboende motsättning i “är nu genomförd” och “börjar gälla från och med i morgon”.

Som tredje grej är att inte hålla på den fiktiva gränsen att det måste dröja till midnatt, nästa måndag eller månadsskifte utan istället att ändringen slår igenom direkt. Tanken med att vänta fram till midnatt är så absurd i dagens tjänstesamhälle att jag gissar att det kommer sig av ett lagkrav. Eller så har man låtit någon jurist designa tjänsten, vad vet jag.

Problem 6 – phishing, eller nätfiske på IT-svenska?

Noterade du adressen i adressfältet på bilden ovan? Antagligen inte. Dock bör man vara uppmärksam om vilken adress man hamnar på så man inte blir lurad på nätet.

Det grundläggande knepet för legitima tjänster att förvissa mig om att jag är i trygga händer är att de inte gör något som liknar nätfiske. I detta ingår en massa saker som kan tyckas vara självklarheter för somliga, som att man inte via mejl skickar bankuppgifter till någon som utger sig företräda ens bank – med andra ord bör inte banken ställa liknande frågor.
En annan sak man uppmuntras vara noggrann med är att hålla koll på adressfältet så man verkligen befinner sig på den webbplats man tror sig vara på. Det är nämligen så att om du går in på www.skatteverket.se.skurksajt.com är du inte på en adress som kontrolleras av Skatteverket, alldeles oavsett om Skatteverkets logotyp är på sidan.

Därför är det spännande att flertalet offentliga aktörer i Sverige låter en logga in på en domän som heter funktionstjanster.se, exempelvis nedan:

https://m03-mg-local.idp.funktionstjanster.se/mg-local/index.html

Det är dålig stil att utmana folks känsla för bedrägeri på detta sätt. Vad är det som gör att jag vid första besöket till funktionstjanster.se ska tro att allt är i sin ordning? Jag kanske just läst en skrämmande artikel om så kallade Man in the Middle-attacker och är sunt tveksam till nätfiske-beteende. För vem vill egentligen släppa in hackare i sin vårdinformation…?

eHälsa börjar ta sig…

Om att man med en mobil-app kan erbjuda specialistvård på distansSom helhet är det kul att det går framåt på eHälsaområdet i Sverige. Tjänsten Min Hälsoplan, som erbjuds landstingen via MVK, är särskilt intressant. Det är ett sätt att på distans följa upp att patienterna följer upplagd plan de kom överens om med sin vårdgivare. Skulle tippa på att de som tillsammans med sin fysisk-aktivitet-på-recept får en hälsoplan på köpet faktiskt utför aktiviteterna i större utsträckning än andra. En annan typ av hälsoplan som kan följas upp via denna tjänst är att övervaka mätvärden från kroppen, exempelvis för diabetiker. Då får vården data kontinuerligt och kan agera om några tröskelvärden överskrids.

Att erbjuda vård utan att någon ska behöva ta sig till en vårdmottagning i onödan är en fantastisk grej. Det finns mycket att vinna förutom att aktiviteterna blir utförda, exempelvis:

  • Patienten blir inte påmind lika tydligt om att man är just en patient när denne inte är i vårdens miljö.
  • Livspusslet förenklas, exempelvis för de som har barn, eller de som bor ganska långt från vårdmottagningen.
  • Risken för smittspridning i väntrum lär ju minska ju färre personer som trafikerar platsen.
  • Vissa upplever oro över dåliga besked av vården, att då veta att så länge ingen hör av sig med en kallelse finns ingen större anledning till oro bidrar till en god upplevelse av vården. Personligen tror jag att detta bidrar till snabbare tillfrisknande.
  • Vårdgivaren bör kunna ta hand om fler patienter, åtminstone om dessa system designas på ett användbart sätt.

Metros löpsedel från förra veckan är nog den första jag sett som handlat om eHälsa. Förutom faktumet att det lyfts fram något digitalt och positivt om vården är exemplet lysande för vad eHälsa/mHälsa ska lösa för problem, nämligen erbjuda god vård utan att samla folk på få centrala platser.

Att få sina leverfläckar kollade av en hudspecialist ska väl inte kräva att jag måste träffa specialisten där denne råkar jobba? Jag nöjer mig alldeles utmärkt med att någon i vården nära mig kan handha den utrustningen och att någon specialist någonstans får 48 timmar på sig att ge sitt utlåtande.
Plötsligt framsteg. Kudos till de som fått bra skit att hända!