Webbkonsulter behövs inte lika mycket längre

Nattpuls i Göteborg

Noterat ett flertal neddragningar bland IT-företagen och bolag som är mer nischat mot webbutveckling under året. Bland annat Cinode och IDG skriver om personalminskningar bland IT-konsultbolagen. Det är inte direkt något som gör mig förvånad. Dels har massor med driftfolk fått anledning att hitta annat att göra då så mycket idag körs som hyrda tjänster via centraliserade jättebolag inom, eller utom, landet. Ska man vara lite syrlig såg man ju hur bra det gick för Evry vid nyår när deras serverhall brann och sänkte nationell infrastruktur som Posten och SJ men också en massa andra större organisationer som Kommunal mfl. Samtidigt är det mycket som inte ens driftas i Sverige då det finns ett oerhört stort utbud av kompetenta tjänster att beställa direkt på nätet för en snabb testkörning.

Till skillnad från när det var masslakt på IT-konsulter och webbfirmor under 2001–2002 är det nog nu en mer smygande övergång till att allt fler kunder har mindre anledning att ta hjälp, vare sig med IT-resurser eller med framtagande av webbplatser.

Mellan 98–2002 jobbade jag själv som IT/webbkonsult på Hotspot Media, WM-data, Mindcom och Yrkesmästarna. Det man fick göra då var att agera buffert för de organisationer som hade stora ambitioner inom IT men inte riktigt hade all den personal de kunde valt att ha själv. Notera att jag då var rätt nybakad i branschen, det kanske vägde in. Arbetsuppgifter var inte sällan att göra rätt hjärndöda grejer som att:

  • Bygga webbplatser baserat på en jävligt lång Excel-fil med produkter. Tro inte att man fick bygga upp databaser till webbplatsen, det var för komplicerat även för IT-bolaget förra årtusendet att ett webbsystem använde en riktig databas.
  • Snabbt som f-n rycka ut och ta hand om konfigurationer av alla tänkbara servrar. De flesta gånger detta drabbade mig var det åtminstone servrar jag kunde med, exempelvis Lotus Notes/Domino, men ibland visade det sig vara någon fax-server man aldrig förstått poängen med. Nog för att jag börjar komma till åren men att man på små företag förr driftade en egen svindyr server för att marknadsföra sig via fax kändes även då obegripligt.
  • Komponera ihop en så kallad CD-ROM-produktion, lite av en urtida version av en interaktiv Flash-lösning vilket var den första generationen av korkade digitala trycksaker. Generation två var att lägga upp samma skräp på webben som Flash. Generation tre som DHTML.

Med andra ord gjorde jag sådant som de kunde gjort själva om de varit mer vana med en dator som verktyg eller saker som man inte ens behöver ta tag i idag då så mycket är gemensamma tjänster man beställer på nätet. Nu fanns det en del saker som inte var hjärndöda och som skulle vara användbart även idag, exempelvis att utbilda folk i de verktyg de behöver för att producera innehåll till webben.

Dagens konkurrenter för webbutvecklare

Med hjälp av verktyg som, först, WordPress och nu senast Squarespace kan jag, som ändå kan bygga mitt eget webbpubliceringssystem, inte så tydligt se poängen med min erfarenhet som webbutvecklare. Åtminstone inte mer än att jag skulle kunna fixa till eventuella fel. Grejen är att dessa system innehåller så pass få fel, till en så låg kostnad, att det inte är lönt att ens koda om man nu inte betraktar sin egen tid som nära på värdelös.

Det vettigaste man kan göra är att fokusera på innehållet ur ett kommunikativt perspektiv.

Konkurrenter för IT-konsulter

För de andra IT-systemen är det väl bara grundläggande IT-teknik som nätverk och lokal drift kvar som behövs när nästan allt kan köpas billigare på nätet (notera att jag inte hävdat att det är bättre). Plötsligt blev nätverksrallaren så många sett ner på den som har bäst anställningstrygghet.

Nu kanske du frågar dig var allt IT-folk tar vägen? Jag skulle tippa på den vanliga 40-årskrisen för väldigt många gjort att de bytt bransch när de insett att yngre piggare förmågor gör deras jobb utmärkt till lägre lön. Samtidigt är det inte alla som är sugna på att växla över till ledande roller som att bli chef, säljare eller projektledare, dessutom finns ett begränsat antal sådana positioner förutom att de flesta inte är lämpade.

Många gör säkert som jag och börjar jobba på kundsidan som någon form av beställningskompetens som strateger, IT-chefer, arkitekter eller kanske fortsätter som utförare fast som anställd hos kunden. Sen är det många jag känner som helt gett upp branschen och börjat med något annat. Kanske för att löneutvecklingen inte alls är vad man skulle kunna tro baserat på hur branschen såg ut för femton år sedan.

Vem ska kontakta en webbyrå eller IT-konsult idag?

För de som ska göra väldigt mycket egna anpassningar. Leva upp till lokala lagkrav (cookie-lagen etc) eller att man verkligen har stora ambitioner med sin webbplats. Men då måste man ju hitta någon som är riktigt bra också, annars är Squarespace fortfarande bättre…