Webboptimering för actionpark.se
Mätvärden för startsidan 28:e juni 2011:
- 95% enligt SEO Doctor
- 53,7% hos Woorank.com
- 3/10 i Google Pagerank.
- 40% prestanda i Google Page Speed.
- Grade C och 80 poäng i YSlow.
- 89% i Slowcop
Actionpark.se är byggd på WordPress 3, placerad på webbhotellet Loopia och har några stycken plugins.
Nedan följer punkter på åtgärder som är värda att beakta.
Sökmotoroptimering enligt SEO Doctor
- Startsidan saknar alternativtext på bilder.
Punkter från Woorank
- 11,04% läsbar text, resten är presentationskod. Det ska helst vara mer än 15% ren text.
- Validerar inte enligt W3C på grund av saknad alternativtext på bild.
- Dublin Core saknas.
- Favicon saknas.
- Texten inte speciellt läsbar för tonåringar.
Noterat i YSlow och Google Page Speed
- Puffbild skalas om med CSS. 92% av filens storlek kan optimeras.
- Javascript och CSS kan komprimeras med 67%.
- Bilder kan optimeras 11% ytterligare.
- Sätta bäst före-datum på bilder och css.
- Flytta javascript till botten av sidan.
- Använda jQuery från Googles CDN istället.
Rapport från Slowcop
- 13 filer, vilket är rätt bra.
- 480 KB sidtyngd och 3,8 sekunder att ladda ner vilket behöver fixas.
- 30% betyg på komprimering där jQuery och stilmallen är de största syndarna.
- 66% betyg på optimering av bilder.
- 2% betyg på instruktioner till webbläsarens cache-hantering. Beror främst på att inget bäst före-datum sätts på filerna.
- 23% betyg på kombination av de 4 externa Javascripten. jQuery exempelvis borde laddas via Googles CDN istället.
- 93% betyg på bearbetning av Javascript, alltså huruvida de blockerar att sidan kan visas så fort som möjligt.
- 87% betyg på minifiering av HTML-kod. Onödiga mellanslag och tomma rader är värt att undvika.
- 80% betyg på minifiering av CSS. Finns 5% onödig information i stilmallen.
- 98% betyg på minifiering av javascript och då är det 0,5 Kb som kan sparas in.
Som du ser i bilden ovan så läggs filerna på kö för att laddas ner. Ju färre filer desto bättre.
Hela Slowcop-rapporten hittar du här som PDF »
Nästa inlägg i denna serie kommer handla om vad som kan motivera en till att optimera en webbplats. Efter det följer exempel på lösningar och hur resultatet kan förbättras allt eftersom.
Andra delar i serien om webboptimering
- 5 anledningar att optimera din webbplats
- Sätt utgångsdatum på filer hostade i IIS
- Vilket Google Analytics-skript har din sajt? Dags att uppdatera?
- Kalender på Googles resultatsida
- Webboptimering med YSlow – Grade A och 97% prestanda
- Automatisera utvärdering av webboptimering
- 18 verktyg för att mäta din webbplats optimeringsgrad
- Webboptimera din WordPress-sajt med 5 enkla tips