Close

Webboptimering: exempel på rapport, aktiviteter och lämpliga åtgärder

Actionpark under luppen för webboptimeringWebboptimering för actionpark.se

Mätvärden för startsidan 28:e juni 2011:

Actionpark.se är byggd på WordPress 3, placerad på webbhotellet Loopia och har några stycken plugins.
Nedan följer punkter på åtgärder som är värda att beakta.

Sökmotoroptimering enligt SEO Doctor

  • Startsidan saknar alternativtext på bilder.

Punkter från Woorank

  • 11,04% läsbar text, resten är presentationskod. Det ska helst vara mer än 15% ren text.
  • Validerar inte enligt W3C på grund av saknad alternativtext på bild.
  • Dublin Core saknas.
  • Favicon saknas.
  • Texten inte speciellt läsbar för tonåringar.

Noterat i YSlow och Google Page Speed

  • Puffbild skalas om med CSS. 92% av filens storlek kan optimeras.
  • Javascript och CSS kan komprimeras med 67%.
  • Bilder kan optimeras 11% ytterligare.
  • Sätta bäst före-datum på bilder och css.
  • Flytta javascript till botten av sidan.
  • Använda jQuery från Googles CDN istället.

Rapport från Slowcop

  • 13 filer, vilket är rätt bra.
  • 480 KB sidtyngd och 3,8 sekunder att ladda ner vilket behöver fixas.
  • 30% betyg på komprimering där jQuery och stilmallen är de största syndarna.
  • 66% betyg på optimering av bilder.
  • 2% betyg på instruktioner till webbläsarens cache-hantering. Beror främst på att inget bäst före-datum sätts på filerna.
  • 23% betyg på kombination av de 4 externa Javascripten. jQuery exempelvis borde laddas via Googles CDN istället.
  • 93% betyg på bearbetning av Javascript, alltså huruvida de blockerar att sidan kan visas så fort som möjligt.
  • 87% betyg på minifiering av HTML-kod. Onödiga mellanslag och tomma rader är värt att undvika.
  • 80% betyg på minifiering av CSS. Finns 5% onödig information i stilmallen.
  • 98% betyg på minifiering av javascript och då är det 0,5 Kb som kan sparas in.

Slowcops prestandarapport om actionpark.se

Som du ser i bilden ovan så läggs filerna på kö för att laddas ner. Ju färre filer desto bättre.
Hela Slowcop-rapporten hittar du här som PDF »

Nästa inlägg i denna serie kommer handla om vad som kan motivera en till att optimera en webbplats. Efter det följer exempel på lösningar och hur resultatet kan förbättras allt eftersom.

Andra delar i serien om webboptimering

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.