Omslag för boken Webbstrategi för Alla

Webbstrategi för alla – nu hos tryckeriet

Idag fick jag meddelande från förlaget Vulkan om att boken är hos tryckeriet. Äntligen! Troligen kommer boken finnas till försäljning i slutet på nästa vecka, mer om det när det närmar sig.

Jag och sambon (formgivaren) har suttit i vår svinkalla sommarstuga i Dalsland hela precis helgen och osocialiserat = gjort slutredigering och fix med filerna så de blev tryckfärdiga. Som om inte det vore nog så visade sig två bilder ha inverterade färger enbart i den tryckfärdiga PDF:en, en jäkla tur att jag tittade igenom allt en gång extra i onödan…

Slutgiltig kapitelindelning i Webbstrategi för alla

1. Webbens historia och framtid

  • Webb 1.0 – ett nätverk av dokument
  • Webb 2.0 – den engagerande webben
  • Webb 3.0 – ett nätverk av data eller ’den semantiska webben’

2. Informationsarkitektur

  • Innehållskoreografi
  • Arkitektur med hjälp av API:er och öppna data
  • Mikrodata – semantiskt beskrivet innehåll
  • Digital resurshantering (och Adaptive Content)
  • Personalisering av information
  • URL-strategi för dummies

3. Webbdesign

  • Gov.uk’s designprinciper
  • Keep it simple, stupid
  • Persuasive web design – design som övertygar
  • Responsiv webbdesign
  • Adaptiv webbdesign
  • Data-driven design
  • Mobile first
  • SPA – Single Page Applications
  • Webbstandard och användbarhet
  • Din webbplats är ett magasin, inte en bok!

4. Webbprestanda

  • Planera för det oplanerade
    • Prestandaoptimering för databaser, webbservrar och publiceringssystem
    • Att mäta och förbättra gränssnittsprestanda från besökarens perspektiv
    • Räkna hem investering i webbprestanda – går det?

5. Utvärdera din egen webbplats

  • Så här dokumenterar du ditt test
  • Sökmotoroptimering
  • Webbanalys
  • Prestanda
  • Tillgänglighet och användbarhet
  • Övrigt

6. Bonuskapitel: Sökanalys (av Kristian Norling)

Praktikfall – Västra Götalandsregionen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *