Webbstrategi för alla

Omslaget till Webbstrategi för AllaHar bytt inriktning på mitt bokprojekt en aning. Det är nu befriat från innehållsstrategi, sökmotoroptimering och webbanalys. Istället har jag försökt fokuser på mer tidlösa ting som webbens utveckling fram till idag, informationsarkitektur, webbdesign, webbprestanda och hur man utvärderar sin egna webbplats. Den har dessutom fått byta namn till Webbstrategi för alla, istället för Marcusevangeliet eller Webbmanifestet.

Designen görs av Anna Johansson som gjort webbplatsen Ett mönster om dagen. Så småningom kommer webbplatsen webbstrategiföralla.se att fixas till men först har jag en bok att skriva klart 🙂

Nedan är innehållsförteckningen. Jag är öppen för idéer och fler gästkapitel från folk i mitt nätverk som vill komplettera med något.

Webbens historia och framtid

  • Webb 1.0 – ett nätverk av dokument
  • Webb 2.0 – den engagerande webben
  • Webb 3.0 – ett nätverk av data eller ’den semantiska webben’

Informationsarkitektur

  • Innehållskoreografi
  • Arkitektur med hjälp av API:er och öppna data
  • Mikrodata – semantiskt beskrivet innehåll
  • Digital resurshantering och Adaptive Content
  • URL-strategi för dummies

Webbdesign

  • Designprinciper
  • Användbarhet och tillgänglighet
  • Webbstandard och validering
  • Webb, mobilwebb eller appar?
  • Den högupplösta webben
  • Din webbplats är ett magasin, inte en bok!

Webbprestanda

  • Planera för det oplanerade
  • Prestandaoptimering för databaser, webbservrar och publiceringssystem
  • Att mäta och förbättra gränssnittsprestanda från besökarens perspektiv
  • Räkna hem investering i webbprestanda – går det?

Utvärdera din egen webbplats

  • Så här dokumenterar du ditt test
  • Sökmotoroptimering
  • Webbanalys
  • Prestanda
  • Tillgänglighet och användbarhet
  • Övrigt

Gästkapitel